Yamaha XJR 1300 bazar: Najdi si svůj stroj snů!

Yamaha Xjr 1300 Bazar

Yamaha XJR 1300: Legenda na prodej

Hledáte legendární naháč? Yamaha XJR 1300 je prostě klasika, co má grády. Ten vzducháč s objemem 1251 kubíků vám dá pořádně zabrat a točivý moment vás přilepí k sedlu. Kdo touží po poctivém motorce s charakterem, XJR-ko je jasná volba. V bazarech jich najdete spoustu, od levnějších kousků až po ty dražší. Jen si dejte pozor na co koukáte - stav motorky je základ, servisky musí sedět a najeto by nemělo být přes míru. Radím vzít s sebou někoho, kdo se v tom vyzná, ať vás pak něco nepřekvapí. Tahle Yamaha je prostě stroj, co vám bude dělat parádu roky. A věřte, že nebudete litovat.

Výkonný motor a nadčasový design

Pokud sháníte pořádnou klasiku mezi motorkami, Yamaha XJR 1300 je jasná volba. Ten vzduchem chlazený čtyřválec s objemem 1251 kubíků vás dostane svým charakterem hned od spodku. Jasně, 98 koní není v době litrových supersportů žádná hitparáda, ale ten brutální zátah a charakteristický sound vám ukáže, proč je tahle mašina mezi znalci tak oblíbená. Když se na ni podíváte, hned vidíte, že jde o poctivou klasiku - kulatý světlo, mohutná nádrž a dvojice zadních tlumičů, prostě stará škola bez zbytečných elektronických vychytávek. XJR je prostě kus poctivý techniky, co vás podrží jak při víkendových vyjížďkách, tak při každodenním ježdění po městě. A když ji chcete koupit z druhý ruky, většinou najdete dobře udržovaný kousky za rozumný peníze.

Co očekávat od bazarového stroje?

Když si vybíráte starší XJR 1300 z bazaru, je fakt důležitý všechno pořádně proklepnout. Tyhle motorky už mají většinou něco najeto, takže je potřeba být při prohlídce ve střehu. Koukněte hlavně na věci, který vám napoví, jestli je mašina v pohodě nebo má nějaký mouchy. Mega důležitý je vědět, co má motorka za sebou - servisní knížka, faktury z oprav a tak. Pořádně si poslechněte motor, jak běží za studena i v provozní teplotě, jestli nevydává divný zvuky. Mrkněte taky na rám a podvozek, jestli někde nerezne nebo nebyl po bouračce. Brzdy, tlumiče a kola musí fungovat jak mají. A nezapomeňte zkontrolovat gumy, řetězovku a světla. Prostě všechno, co by vás mohlo později překvapit.

Typické závady a na co si dát pozor

Když sháníte ojetou Yamahu XJR 1300, je fakt důležité si pohlídat pár zásadních věcí. Jako první mrkněte na řetězovku - podle stavu řetězu, koleček a napínáků poznáte, jestli se o mašinu někdo staral nebo ji spíš zanedbával. Dejte si pozor na případný únik oleje kolem motoru a vidlic. Pokud najdete na rámu nebo výfucích rez, motorka pravděpodobně trpěla venku nebo se o ni nikdo moc nestaral. Brzdy jsou u téhle těžší motorky docela namáhané, tak si zkontrolujte, jak jsou na tom kotouče a destičky. Originální výfuky mají tendenci rezavět, takže počítejte s tím, že možná budete muset sáhnout po nějakých lepších. Při testovačce poslouchejte, jestli motor nebo převodovka nevydávají divné zvuky, a sledujte, jak se motorka chová v zatáčkách. Ptejte se na servisní knížku a proč vlastně majitel motorku prodává. Když si dáte na kontrolu čas, najdete si pěknou XJR-ku a budete mít radost z každé vyjížďky.

Orientační ceny a dostupnost dílů

Když se rozhlížíte po bazarech po Yamaze XJR 1300, je fajn vědět, kolik vás budou stát náhradní díly. Tahle motorka má výhodu, že je celkem bezproblémová a díly na ni seženete prakticky všude. Ceny se samozřejmě různí podle toho, jak starý model sháníte a v jakém stavu díly jsou. Běžné věci na servis jako brzdy, řetězy nebo filtry vás nevyjdou nijak draho. Třeba přední brzdové destičky pořídíte už za tisícovku, za řetězovou sadu dáte kolem tří tisíc a olejový filtr seženete i za dvě stovky. S originálními díly od Yamahy není problém, i když máte starší ročník XJR 1300. Navíc máte na výběr i z neoriginálních dílů od jiných výrobců, což vám může ušetřit nějakou tu korunu. Než ale do bazaru vyrazíte, mrkněte na ceny dílů, které budete určitě potřebovat. Ušetříte si tím později spoustu nervů.

Vlastnost Yamaha XJR 1300
Typ motoru Kapalinou chlazený, čtyřdobý, řadový čtyřválec, DOHC
Zdvihový objem 1251 ccm

Yamaha XJR 1300, to je stroj, co vás nenechá chladnými. Brutální síla, klasický vzhled a duše rebela. Prostě motorka, která má co říct.

Patrik Novák

Rady pro nákup ojeté XJR 1300

Když sháníte starší XJR 1300 na prodej, ať už v bazaru nebo od majitele, je potřeba si dát pozor a pořádně motorku proklepnout. Mrkněte na celkový stav mašiny a zjistěte si její minulost. Servisky jsou základ - koukněte, jestli se o ni předchozí majitel staral pravidelně. Určitě si prověřte VINko, ať víte, co kupujete a jestli nebyla někdy bouraná. Dobře si prohlédněte, jestli někde nerezaví, neteče nebo nemá křivý rám. Motor musí šlapat jako hodinky - poslouchejte, jestli nevydává divné zvuky, a když nastartujete, sledujte, co leze z výfuku.

Shrnutí: Stojí Yamaha XJR 1300 za to?

Yamaha XJR 1300 je pořád mezi motorkáři hodně oblíbená, i když už se nevyrábí. Když brouzdáte po bazarech a hledáte ojetou XJR-ku, určitě narazíte na spoustu inzerátů. Je ale tahle legendární motorka dobrá investice?

Největším lákadlem je určitě ten poctivý vzducháč, co má sílu už odmala a táhne jako lokomotiva. Kdo má rád klasiku a jednoduchou techniku, bude nadšený. Musíte ale počítat s tím, že tady nenajdete žádné moderní vychytávky jako kontrolku trakce nebo přepínání jízdních módů. Je to prostě čistokrevná klasika.

Když si budete vybírat ojetinu, koukněte pořádně na celkový stav. Rez, olej kolem motoru nebo chybějící servisní knížka můžou být problém. Naštěstí je XJR-ka postavená jednoduše, takže údržba není žádná věda a ani moc nestojí. Jestli toužíte po charakterní motorce se správným šmrncem a nepotřebujete nejnovější elektronické hračky, tahle Yamaha by vás mohla nadchnout.

Publikováno: 23. 02. 2025

Kategorie: motocykly