Turbošrouby, které vás nenechají chladnými

Turbošrouby

Historie turbošroubů

Koncept turbošroubového motoru, kombinující prvky pístového a proudového motoru, se objevil již na počátku 20. století. Nicméně teprve pokrok v technologii materiálů a aerodynamiky v polovině století umožnil jeho praktické využití. Prvním sériově vyráběným automobilem s turbošroubovým motorem se stal v roce 1961 americký Chrysler Turbine Car. Tento futuristický vůz vzbudil velkou pozornost, ale do sériové výroby se nakonec nedostal kvůli vysoké spotřebě paliva a složité výrobě. Přestože se turbošroubové motory v automobilech neuchytily, našly široké uplatnění v letectví. Jejich vysoký výkon, účinnost ve středních výškách a spolehlivost z nich učinily ideální pohonné jednotky pro dopravní letadla, vrtulníky a další stroje. Dnes jsou turbošroubové motory běžnou součástí letecké dopravy a významně přispívají k její efektivitě a dostupnosti.

Jak turbošrouby fungují

Turbošrouby, často mylně považované za turbodmychadla, představují fascinující kapitolu v historii automobilového průmyslu. Zatímco turbodmychadla využívají výfukové plyny k pohonu kompresoru, který vhání více vzduchu do motoru, turbošrouby fungují na zcela jiném principu. Turbošroub v podstatě funguje jako vrtule, která je poháněna spalovacím motorem a vytváří tah podobně jako u letadla. Tento tah pak pohání vozidlo vpřed. Ačkoliv se turbošrouby v automobilech nikdy masově neuchytily, našly uplatnění v jiných oblastech, jako jsou závodní auta, tanky nebo lodě. Hlavní výhodou turbošroubů je jejich vysoká účinnost při nízkých rychlostech a schopnost generovat obrovský točivý moment. Na druhou stranu, jejich nevýhodou je hluk, složitost a vysoká spotřeba paliva při vyšších rychlostech.

Výhody turbošroubů

Turbošrouby se v automobilovém průmyslu příliš nevyskytují, jejich doménou jsou spíše letadla a lodě. Proč tomu tak je, i když turbošroubové motory nabízejí oproti klasickým pístovým motorům a i některé výhody? Především je to jejich vysoká účinnost, a to zejména v nižších letových hladinách. To je dáno principem jejich fungování, kdy turbína poháněná výfukovými plyny roztáčí vrtuli, která generuje tah. Díky tomu turbošrouby dosahují nižší spotřeby paliva a produkují méně emisí. Další výhodou je jejich spolehlivost a dlouhá životnost. Turbošrouby mají méně pohyblivých součástí než pístové motory, což snižuje riziko poruchy a snižuje nároky na údržbu. Pro použití v automobilech však převažují nevýhody, jako jsou vysoká hlučnost, vibrace a komplikovaná konstrukce převodového ústrojí.

Nevýhody turbošroubů

Přestože se turbomotory těší velké oblibě, u aut s nimiž se běžně setkáváme na silnicích se s nimi nesetkáváme. To má své opodstatnění. Jedním z hlavních důvodů je vysoká pořizovací cena. Turbovrtulové motory jsou konstrukčně složitější než klasické pístové motory a jejich výroba je nákladnější. To se odráží i na ceně vozidel. Další nevýhodou je vyšší spotřeba paliva, a to zejména při nižších rychlostech. Turbovrtulový motor je nejefektivnější ve vysokých nadmořských výškách a při vysokých rychlostech, což v běžném silničním provozu není dosažitelné. V neposlední řadě je třeba zmínit i větší hlučnost turbovrtulových motorů. Ta je způsobena především vrtulí, která generuje značný aerodynamický hluk. Ačkoliv se výrobci snaží hlučnost snižovat, je stále patrnější než u klasických automobilů.

Srovnání benzínových a naftových motorů
Vlastnost Benzínový motor Naftový motor
Spotřeba paliva (l/100km) 6-8 4-6
Emisie CO2 (g/km) 120-150 100-130
Hlučnost Nižší Vyšší

Typy turbošroubů

Turbošrouby, srdcem mnoha letadel a vrtulníků, nacházejí uplatnění i v automobilovém průmyslu, ačkoliv se nejedná o tak častou volbu jako u benzínových či dieselových motorů. Existuje několik typů turbošroubů, které se liší konstrukcí a použitím. Mezi nejběžnější patří axiální turbošrouby, jež se vyznačují kompaktními rozměry a vysokou účinností, a proto jsou vhodné pro sportovní a závodní vozy. Dalším typem jsou radiální turbošrouby, které se uplatňují spíše u nákladních vozidel a autobusů, kde je kladen důraz na robustnost a spolehlivost. Méně obvyklé jsou pak kombinované turbošrouby, jež v sobě spojují výhody obou předchozích typů a nacházejí uplatnění ve specifických aplikacích. Výběr vhodného typu turbošroubu závisí na mnoha faktorech, jako je například velikost a hmotnost vozidla, požadovaný výkon a účinnost, ale i ekonomické aspekty.

Turbošrouby, ty ocelové bestie, nás lákají svobodou otevřené cesty, ale zároveň nám připomínají naši závislost na rychlosti a pohodlí.

Jaromír Procházka

Údržba turbošroubů

Turbošrouby, srdcem mnoha moderních aut, si zaslouží značnou péči. Pravidelná údržba je klíčová pro dlouhou životnost a optimální výkon. Zanedbávání servisu může vést k vážným a nákladným opravám. Mezi základní kroky patří výměna oleje v motoru v doporučených intervalech. Kvalitní olej s odpovídajícími specifikacemi zajišťuje mazání ložisek turbíny a prodlužuje tak její životnost. Důležité je také dbát na čistotu vzduchového filtru. Zanesený filtr snižuje průtok vzduchu do motoru, což může vést k přetěžování turbodmychadla a jeho poškození. Pravidelná kontrola těsnosti hadic a potrubí v systému přeplňování je nezbytná pro prevenci úniku vzduchu a ztráty tlaku. Včasná diagnostika případných problémů s turbošroubem je zásadní pro minimalizaci škod a nákladů na opravy.

Budoucnost turbošroubů

Turbošrouby, kdysi doména leteckého průmyslu, si pomalu ale jistě razí cestu i do automobilového světa. Nabízí totiž unikátní kombinaci vlastností, které jsou pro moderní auta klíčové: vysoký výkon při nízkých emisích a nízké spotřebě paliva. Turbošrouby pracují na principu spalovací turbíny, která roztáčí vrtuli. Ta pak generuje tah, který pohání vozidlo. Oproti klasickým pístovým motorům mají turbošrouby řadu výhod. Jsou lehčí, tišší a mají menší vibrace. Navíc jsou schopny spalovat různé druhy paliv, včetně biopaliv a syntetických paliv. Přestože se turbošrouby v autech zatím masově nerozšířily, jejich potenciál je obrovský. V blízké budoucnosti by se mohly stát běžnou součástí hybridních a elektrických vozidel, kde by sloužily jako generátory elektřiny.

Publikováno: 01. 01. 2025

Kategorie: auta