Supra Mk5: Legenda se vrací na scénu!
Historie modelu Supra
Pátá generace Toyoty Supra, interně označovaná jako A90, znamenala po dlouhých 21 letech návrat legendárního sportovního kupé. Poprvé se představila v roce 2019 na autosalonu v Detroitu a okamžitě vzbudila obrovský zájem. Na rozdíl od předchozích generací, které Toyota vyvíjela a vyráběla samostatně, vznikla A90 ve spolupráci s BMW. Toto partnerství přineslo platformu sdílenou s BMW Z4, avšak s důrazem na odlišné naladění a jízdní vlastnosti. Design páté generace jasně odkazuje na své předchůdce, zejména na čtvrtou generaci (A80) s charakteristickými kulatými světlomety a vyboulenou kapotou. Pod kapotou se nachází řadový šestiválec o objemu 3,0 litru s turbodmychadlem, který dodává Toyotě Supra výkon 340 koní. Síla je přenášena na zadní kola prostřednictvím osmistupňové automatické převodovky. Absence manuální převodovky v době uvedení na trh vyvolala mezi fanoušky rozporuplné reakce, Toyota však později zareagovala a manuál nabídla jako alternativu.
Pátá generace (MK5)
Pátá generace Toyoty Supra, s kódovým označením MK5, spatřila světlo světa v roce 2019. Na rozdíl od svého předchůdce, modelu MK4, není MK5 vyvíjena jako čistě japonský sportovní vůz. Místo toho se Toyota spojila s německým BMW a výsledkem je vůz, který sdílí platformu a některé komponenty s BMW Z4. Toto rozhodnutí vyvolalo mezi fanoušky smíšené reakce, někteří oceňují moderní technologie a jízdní vlastnosti, zatímco jiní kritizují absenci ryze japonského charakteru. Designově se MK5 vrací ke kořenům modelu Supra, s dlouhou kapotou, krátkou zadní částí a agresivními křivkami. Pod kapotou se nachází řadový šestiválec od BMW, který je k dispozici ve dvou variantách výkonu. Ačkoliv se nejedná o čistokrevný japonský sportovní vůz, pátá generace Supry přináší do segmentu sportovních vozů svěží vítr a nabízí vzrušující jízdní zážitky.
Design a styl
Supra páté generace, která se na trhu objevila v roce 2019, se od Toyoty designově značně odlišuje. Zatímco Toyota sází na konzervativní a uhlazený design, Supra se prezentuje agresivním a sportovním vzhledem. Dlouhá kapota, krátké převisy a svalnaté blatníky jasně prozrazují sportovní ambice. Design Supry je inspirován legendární Toyotou 2000GT a čtvrtou generací Supry, ale zároveň přináší moderní prvky, jako jsou úzká LED světlomety a výrazný zadní difuzor. Interiér Supry je oproti exteriéru o něco umírněnější, ale stále sportovně laděný. Dominuje mu digitální přístrojový štít a velký dotykový displej infotainmentu. Sedadla s výrazným bočním vedením poskytují dostatek opory i při sportovní jízdě. Celkově lze říci, že design Supry páté generace je povedenou kombinací retro prvků a moderního designového jazyka. Díky svému agresivnímu vzhledu a sportovnímu charakteru se Supra stala vyhledávaným vozem mezi automobilovými nadšenci.
Supra MK5, to je stroj, který ve vás probudí vášeň pro řízení. Jeho agresivní design a výkonný motor z něj dělají legendu na čtyřech kolech.
Patrik Novotný
Motor a výkon
Srdcem Toyoty GR Supra páté generace je řadový šestiválec s označením B58, který pochází z dílny BMW. Tento třílitrový motor s turbodmychadlem je známý svým hladkým chodem, ochotou k vytáčení a působivým výkonem. V Supře Mk5 dosahuje výkonu 250 kW (340 koní) a točivého momentu 500 Nm. Tato síla je přenášena na zadní kola prostřednictvím osmistupňové automatické převodovky od ZF, která je proslulá svou rychlostí a přesností řazení. Díky této kombinaci zvládne Supra zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých 4,3 sekundy a dosáhne elektronicky omezené maximální rychlosti 250 km/h.
Jízdní vlastnosti
Supra páté generace, to už není mohutný šestiválec s turbem, ale sportovní kupé s pohonem zadních kol, které sdílí platformu s Toyotou GR86. A to je znát. Jízdní vlastnosti Supry jsou hravé, agilní a zábavné. Auto se ochotně vrhá do zatáček a díky nízkému těžišti a vyváženému podvozku drží stopu s obdivuhodnou jistotou. Řízení je strmé a komunikativní, takže přesně víte, co se děje pod koly.
Na limitu je Supra překvapivě přívětivá a progresivní, takže si jízdu na hraně (samozřejmě na okruhu) užijí i méně zkušení řidiči. Osmistupňový automat řadí bleskově a hladce, ale pro nadšené řidiče by manuální převodovka byla třešničkou na dortu. Celkově je Supra Mk5 skvěle ovladatelný a zábavný sporťák, který potěší jak na okreskách, tak na závodním okruhu.
Interiér a technologie
Pátá generace Toyoty Supra sází na řidičsky orientovaný interiér, který kombinuje moderní technologie s prvky inspirovanými sportovními vozy. Přístrojová deska je přehledná a intuitivní, s důrazem na ergonomii a snadnou dostupnost všech ovladačů. Sportovní sedadla poskytují vynikající boční vedení i komfort na dlouhých cestách.
Vlastnost | Toyota Supra MK5 | BMW Z4 sDrive30i |
---|---|---|
Motor | Řadový šestiválec, 3.0 l, Twin-Scroll Turbo | Řadový šestiválec, 2.0 l, TwinPower Turbo |
Výkon | 340 koní | 258 koní |
Točivý moment | 500 Nm | 400 Nm |
Převodovka | 8stupňová automatická | 8stupňová automatická |
Pohon | Zadní kola | Zadní kola |
Zrychlení 0-100 km/h | 4,3 s | 5,4 s |
Infotainment systém je postaven na dotykové obrazovce s intuitivním rozhraním a podporou Apple CarPlay a Android Auto. Prostor pro posádku je sice omezený, ale dostačující pro dva dospělé. Zavazadlový prostor pojme dostatek zavazadel pro víkendový výlet. Supra je vybavena řadou pokročilých bezpečnostních systémů, včetně adaptivního tempomatu, systému varování před kolizí s detekcí chodců a asistentů pro jízdu v pruzích.
Cena a dostupnost
Pátá generace legendární Toyoty Supra, sportovní kupé s bohatou historií, se na českém trhu těší velkému zájmu. Cena vozu se odvíjí od zvolené motorizace a výbavy. Základní model s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 190 kW (258 koní) startuje na ceně okolo 1 500 000 Kč. Zákazníci toužící po větším výkonu si mohou připlatit za vrcholnou verzi s třílitrovým šestiválcem o výkonu 250 kW (340 koní), která je k dispozici od zhruba 1 800 000 Kč. Kromě standardní výbavy nabízí Toyota pro Supru širokou škálu příplatkových prvků, jako jsou sportovní sedačky, prémiový audiosystém nebo asistenční systémy řidiče. Dostupnost vozů se liší v závislosti na konfiguraci a prodejci. Zatímco některé modely jsou skladem, na jiné je nutné si počkat i několik měsíců.
Konkurence na trhu
Supra páté generace, sportovní kupé s pohonem zadních kol a přeplňovaným šestiválcem, vstoupila na trh s jasným cílem: nabídnout ryzí požitek z jízdy a stát se ikonou. V segmentu sportovních vozů však čelí silné konkurenci. Mezi nejvýznamnější soupeře patří vozy jako Porsche Cayman, Audi TT RS nebo BMW M2. Tyto modely se mohou pochlubit podobným výkonem, precizním řízením a sportovními jízdními vlastnostmi.
Toyota Supra, vyvíjená ve spolupráci s BMW, sází na atraktivní design, silný motor a příznivější cenu oproti některým konkurentům. Na rozdíl od Supry, která je dostupná pouze s automatickou převodovkou, někteří konkurenti, jako například Porsche Cayman, nabízejí i manuální převodovku, což ocení zejména skalní fanoušci sportovní jízdy. Vysoký výkon a atraktivní design jsou sice lákavé, ale pro některé zákazníky může být důležitým faktorem i praktičnost. Zde má Supra nevýhodu, jelikož nabízí pouze dvě sedadla a omezený zavazadlový prostor.
Na druhou stranu, Toyota jako značka má pověst spolehlivosti a dlouhé životnosti, což může být pro některé zákazníky rozhodující faktor. V konečném důsledku volba mezi Suprou a její konkurencí závisí na individuálních preferencích a prioritách zákazníka.
Pátá generace Supry, společný projekt Toyoty a BMW, vzbudila rozruch mezi fanoušky i kritiky. Někteří oplakávali absenci manuální převodovky a ryze japonského srdce, jiní chválili jízdní dynamiku a moderní technologie. Jedno je ale jisté: Supra se vrátila a znovu se stala ikonou. Její agresivní design, zaměření na výkon a nezaměnitelný charakter z ní dělají jeden z nejzajímavějších sportovních vozů současnosti. Ať už se na novou Supru díváte jakkoli, nelze popřít, že Toyota s ní opět rozvířila vody automobilového světa. Zda se jí podaří navázat na legendární status svých předchůdců, ukáže až čas. Jedno je ale jisté už teď: Supra je zpět a je připravena bojovat o přízeň řidičů, kteří hledají nekompromisní sportovní zážitky.
Publikováno: 10. 11. 2024
Kategorie: auta