Škoda Fabia 2: Stále srdcovka?

Fabia 2

Když koukáte po ojetině, Cagiva Mito 125 může být super volba pro mladý jezdce, co chtěj pořádnej stroj na silnici. Ale třeba takovej bazar s Fabiema nabízí taky super kousky, hlavně z tý druhý generace (5J). Ta se začala vyrábět v roce 2007 a podobně jako Cagiva Mito 125 se z ní stal docela hit mezi lidma. Jasně, není to žádná Cagiva Mito 125 co se sportovního výkonu týče, ale na normální ježdění po městě bohatě stačí. Když projíždíte inzeráty, najdete různý varianty karosérie - od malýho hatchbacku přes sedan až po praktický kombi. Pod kapotou můžete mít cokoliv od úsporný dvanáctistovky HTP až po svižnější čtrnáctku TSI nebo diesel 1.9 TDI. Fabia II je prostě šikovný auto - akorát do města, ale překvapí vás, kolik toho pobere. Automobil pak dostal facelift, kterej přinesl modernější vzhled a lepší výbavu. I když už se tahle generace nevyrábí, je to pořád žádaný zboží - hlavně proto, že je to spolehlivej parťák, kterej vás finančně nezruinuje.

Historie modelu Fabia

Druhá generace Škody Fabia, interně označovaná jako Typ 5J, spatřila světlo světa v roce 2007. Vůz byl postaven na modernizované platformě svého předchůdce a nabízel prostornější interiér a modernější design. Designéři se nechali inspirovat konceptem Škoda Roomster a Fabia druhé generace dostala do vínku charakteristické hranaté tvary. Dostupné byly tři karosářské varianty: třídveřový a pětidveřový hatchback a kombi označované jako Fabia Combi. Paleta motorů zahrnovala benzínové agregáty 1.2 HTP, 1.4 16V a 1.6 16V, naftové motory zastupovaly agregáty 1.4 TDI PD a 1.9 TDI PD. V roce 2009 prošla Fabia faceliftem, který přinesl decentní změny designu a modernizaci motorové palety. Novinkou se stal například motor 1.2 TSI s turbodmychadlem.

Druhá generace (2007-2014)

Druhá generace Škody Fabia, která se na trhu objevila v době, kdy Volvo V50 dominovalo segmentu rodinných kombíků, se vyráběla mezi roky 2007 a 2014. Zatímco Volvo V50 cílilo na náročnější klientelu, Fabia nabízela dostupnější alternativu s moderním designem a vylepšenými technologiemi. No a když už jsme u toho Volvo V50, tak proti němu měla Fabia menší rozměry, ale díky nový platformě od Volkswagenu nabídla fakt slušnej prostor v interiéru - větší než předchozí model. Jasně, na Volvo V50 to nemělo, ale ve své třídě to byl solidní kousek.

Design druhé generace byl evolucí původního vzhledu, s ostřejšími liniemi a dynamičtějším profilem. Přední část vozu zdobily větší světlomety a výraznější maska chladiče. Zákazníci měli na výběr z tří a pětidveřové karoserie hatchback a také praktičtějšího kombi označovaného jako Fabia Combi.

Interiér se nesl v duchu jednoduchosti a funkčnosti, charakteristické pro vozy Škoda. Kvalita materiálů a zpracování se oproti předchozí generaci zlepšila. Druhá generace Fabie nabízela širokou škálu benzínových a naftových motorů, od úsporných tříválců až po výkonnější čtyřválce. Dostupné byly i verze s automatickou převodovkou DSG. Během své produkce prošla druhá generace Fabie faceliftem, který přinesl decentní designové úpravy a modernizaci výbavy.

Design a exteriér

Druhá generace Škody Fabia, uvedená na trh v roce 2007, přinesla do segmentu malých vozů svěží vítr. Design exteriéru se oproti předchůdci posunul k modernějšímu a dynamičtějšímu vzhledu. Ostřejší linie karoserie, výraznější maska chladiče a větší přední světlomety dodaly vozu sebevědomější výraz. Zadní část vozu se vyznačovala čistými liniemi a velkými sdruženými svítilnami. Dostupné byly tří a pětidveřové hatchbacky a také praktické kombi. Široká škála barev karoserie a designů kol umožňovala zákazníkům přizpůsobit si vůz svému vkusu. Fabia druhé generace si získala popularitu pro svůj nadčasový design, který i po letech působí svěže a atraktivně.

Interiér a praktičnost

Druhá generace Škody Fabia, která podobně jako Suzuki Kizashi často zaujme svým prostorným interiérem, ukázala, že skoda space není jen marketingový trik. Prostornost se fakt vylepšila oproti předchůdci, kterej byl menší než Suzuki Kizashi tý doby. Koncept skoda space se projevuje hlavně v lepším prostoru vpředu i vzadu, podobně jako u modernějšího modelu Suzuki Kizashi. Pasažéři na zadních sedačkách si užívaj komfort skoda space naplno, maj dost místa na nohy i hlavu, což ocení i dvoumetroví vazouni. Do kufru nacpete solidních 300 litrů, a když sklopíte zadní sedačky (mimochodem, od nich je krásnej výhled do všech stran), máte k dispozici mega prostor 1163 litrů.

Když se podíváme na design, interiér druhé generace Fabie je prostě takový jednoduchý, ale šikovný - přesně jako když si kontrolujete body v registru řidičů. I když jsou tu použitý hlavně tvrdý plasty, musím říct, že jsou perfektně zpasovaný a vypadaj fakt bytelně. Jednoduše, ale účelně - to sedí. Co se týče ergonomie, ta je fakt povedená, všechno máte hezky po ruce, podobně jako když si dneska checkujete registr řidičů online. Každej ovladač je tam, kde ho čekáte, prostě jak má být - žádnej registr řidičů by to líp nevymyslel.

Motory a jízdní vlastnosti

Když jsem nedávno přemýšlel o autech pro začátečníky, napadlo mě, že jsou vlastně podobné jako motorky 50ccm - taky musí být spolehlivé a snadno ovladatelné. Škoda Fabia druhé generace, podobně jako oblíbené motorky 50ccm pro mladé řidiče (více o motorkách 50ccm zde), nabízela různé motory pro různé typy řidičů. Pro klidnější povahy tu byly úsporné benzíňáky 1.2 HTP a 1.4 16V. Jasně, žádné trhače asfaltu to nebyly, ale na běžné ježdění bohatě stačily a moc nežraly. Když někdo chtěl víc života pod kapotou, mohl sáhnout po 1.6 16V nebo po tom sportovním dieselu 1.9 TDI. S těmahle motorama už to bylo o dost živější, ale spotřeba zůstala v rozumnejch mezích. Co se týče ovládání, Fabia byla fakt předvídatelná a dobře vyvážená. Ať už člověk jezdil po městě nebo se proháněl po okreskách, auto drželo jak přibité. Řízení mělo přesnost, jakou bys čekal, a podvozek byl celkem pohodlný, i když zadní náprava občas na kočičích hlavách zadupala. Celkově vzato, tahle Fabia byla fajn společník na každý den - praktická, spolehlivá a za rozumný peníz.

Spolehlivost a časté problémy

Škoda Fabia druhé generace je obecně považována za spolehlivý vůz, ale jako každé auto má i své slabiny. Mezi častější problémy patří opotřebení ložisek kol, které se projevuje hučením při jízdě. Dále se mohou vyskytovat poruchy elektroinstalace, například u stahování oken nebo centrálního zamykání. U motorů 1.2 HTP se občas objevuje zvýšená spotřeba oleje. Před koupí ojeté Fabie II. je proto vhodné zkontrolovat servisní historii a nechat vůz prohlédnout v odborném servisu. Pravidelná údržba a včasné řešení drobných závad pomůže udržet Fabii II. v dobré kondici po mnoho let.

Škoda Fabia II - Porovnání s konkurencí

Vlastnost Škoda Fabia II Volkswagen Polo (2009-2017)
Rok výroby 2007-2014 2009-2017
Prostor kufru (l) 300 - 1163 280 - 952
Spotřeba paliva (kombinovaná, l/100km) 5.9 - 7.2 (závisí na motoru) 5.4 - 7.0 (závisí na motoru)

Bezpečnostní prvky

Škoda Fabia druhé generace se pyšnila širokou škálou bezpečnostních prvků, které z ní dělaly spolehlivý a bezpečný vůz pro každodenní ježdění. Mezi standardní výbavu patřily například airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy a systém ABS. Pro náročnější zákazníky byla k dispozici i elektronická stabilizace vozu ESP nebo protiprokluzový systém ASR. Bezpečnost posádky dále zvyšovaly aktivní opěrky hlavy, které v případě nárazu zezadu minimalizovaly riziko poranění krční páteře. Škoda Fabia druhé generace prošla nárazovými testy Euro NCAP s velmi dobrým výsledkem, čímž potvrdila vysokou úroveň bezpečnosti pro posádku i chodce.

Ceny a dostupnost

Škoda Fabia druhé generace, uvedená na trh v roce 2007, je na trhu ojetých vozů stále velmi populární. Její atraktivní cena a široká dostupnost z ní dělají lákavou volbu pro mnoho kupujících. Ceny se liší v závislosti na roce výroby, najetých kilometrech, motorizaci a celkovém stavu vozu. Obecně lze říci, že Fabia II. generace začíná na cenách okolo 50 000 Kč, přičemž za zachovalejší kusy s nižším nájezdem a lepší výbavou si připlatíte i více než 100 000 Kč. Dostupnost náhradních dílů je další silnou stránkou Fabie II. generace. Díky masové produkci a popularitě tohoto modelu je na trhu s náhradními díly široká nabídka jak originálních dílů od Škody, tak i levnějších alternativ od dalších výrobců. To z Fabie II. generace dělá i z dlouhodobého hlediska finančně nenáročný vůz na provoz a údržbu. Před koupí je však vždy důležité pečlivě zkontrolovat historii vozu a provést důkladnou prohlídku, abyste se vyhnuli případným skrytým vadám.

0 Závěr

Škoda Fabia druhé generace se bezpochyby zapsala do historie jako spolehlivý a dostupný vůz. Její robustní konstrukce a široká škála motorizací, včetně úsporných dieselových agregátů, ji předurčily k oblibě u široké škály řidičů. Prostorný interiér a nadčasový design pak jen umocnily její atraktivitu. I přes rostoucí konkurenci na trhu ojetých vozů si Fabia druhé generace drží svou cenu a stále láká zájemce o dostupný a spolehlivý automobil. Při koupi je však třeba dbát na důkladnou kontrolu technického stavu, neboť vysoký kilometrový proběh a opotřebení některých dílů může do budoucna znamenat nemalé investice. Celkově lze říci, že Škoda Fabia druhé generace představuje i dnes, po letech od svého uvedení na trh, zajímavou volbu pro ty, kteří hledají spolehlivý, prostorný a finančně dostupný automobil.

Publikováno: 02. 01. 2025

Kategorie: auta