Nissan S13 Silvia: Legenda driftu a japonského sportovního ducha.

Nissan S13 Silvia

Sportovní kupé z Japonska

Nissan Silvia S13, sportovní kupé z Japonska, se poprvé objevilo na trhu v roce 1988. Automobil byl navržen s důrazem na atraktivní design a sportovní jízdní vlastnosti, čímž si rychle získal popularitu mezi mladými řidiči. Silvia S13 se stala ikonou japonské automobilové kultury a dodnes je oblíbeným vozem pro tuning a motoristický sport.

Srdcem většiny verzí Silvie S13 byl řadový čtyřválec SR20, který byl k dispozici jak v atmosférické, tak i přeplňované variantě. Motor byl spárován s pětistupňovou manuální nebo čtyřstupňovou automatickou převodovkou. Atraktivní design s výklopnými světlomety a elegantní karoserií dodával vozu sportovní vzhled.

Vůz se vyráběl v několika karosářských variantách, včetně kupé, kabriolet a fastback. Na některých trzích byl prodáván pod názvem 200SX nebo 240SX. Ačkoliv výroba Nissanu Silvia S13 skončila v roce 1998, jeho odkaz žije dál a dodnes inspiruje automobilové nadšence po celém světě.

Výroba a dostupnost modelu S13

Nissan S13 Silvia se vyráběl v letech 1988 až 1994 v Japonsku. Prodej probíhal primárně na japonském trhu, ale model se exportoval i do dalších zemí, včetně Austrálie, Nového Zélandu a Evropy. V Severní Americe se S13 prodávalo pod názvem 240SX.

Výroba probíhala ve dvou hlavních továrnách: v závodě Zama v prefektuře Kanagawa a v závodě Kyushu v prefektuře Fukuoka. Během šesti let výroby prošlo S13 několika drobnými vzhledovými i technickými úpravami.

Dostupnost modelu S13 se dnes liší v závislosti na lokalitě. Vzhledem k jeho popularitě mezi automobilovými nadšenci a driftery je na trhu s ojetými vozy stále relativně běžný. Ceny se liší v závislosti na stavu, úpravách a historii vozu. Je však třeba počítat s tím, že vozy starší 30 let mohou vyžadovat větší péči a investice do údržby.

Design a styl Silvia S13

Nissan Silvia S13, sportovní kupé, které se stalo ikonou, uchvátilo motoristy po celém světě svým nadčasovým designem. Zaoblené křivky karoserie, široký rozchod kol a nízký profil dodávají vozu agresivní a zároveň elegantní vzhled. Přední maska s výklopnými světlomety se stala charakteristickým znakem modelu S13 a dodnes budí obdiv. Designéři se inspirovali klasickými sportovními vozy, jako je Porsche 944 a Toyota Supra, a dokázali skloubit jejich prvky do harmonického celku. Dlouhá kapota motoru a krátká záď zdůrazňují sportovní charakter vozu, zatímco výrazné boční prahy a decentní zadní křídlo zlepšují aerodynamiku a přítlak. Interiér Silvia S13 je zaměřen na řidiče a nabízí sportovní sedadla s výrazným bočním vedením a ergonomicky tvarovaný volant. Přístrojová deska je přehledná a všechny ovládací prvky jsou snadno dostupné.

Motory a výkon

Nissan S13 Silvia se proslavil svou řadou motorů, zejména těmi, které poháněly verze SR20. Tyto řadové čtyřválcové motory byly známé svou spolehlivostí, ochotou k vytáčení a potenciálem pro další úpravy. Základní verze SR20DE nabízela atmosférické sání a výkon kolem 140 koní, což na tehdejší dobu stačilo na svižnou jízdu. Pro náročnější tu byl SR20DET, přeplňovaná verze s turbodmychadlem, která v závislosti na roku výroby a trhu disponovala výkonem od 200 do 250 koní. Tato síla v kombinaci s nízkou hmotností a pohonem zadních kol dělala ze Silvie S13 oblíbený nástroj pro driftery a nadšence do sportovní jízdy.

Vlastnost Nissan S13 Silvia
Výroba 1988–1994
Karoserie Coupé
Motor Řadový čtyřválec
Zdvihový objem 1.8 L (CA18DET/CA18DE) / 2.0 L (SR20DET/SR20DE)

Pohon zadních kol a ovladatelnost

Nissan S13 Silvia, sportovní kupé, které si získalo srdce mnoha řidičů, je známá pro svůj pohon zadních kol a vynikající ovladatelnost. Tato kombinace je klčem k její popularitě mezi nadšenci do jízdy. Pohon zadních kol, na rozdíl od pohonu předních kol, umožňuje lepší rozložení hmotnosti mezi nápravy, což má pozitivní vliv na trakci a stabilitu vozu v zatáčkách. Díky tomu je S13 velmi hbitá a snadno se ovládá i na limitu. Řidiči oceňují její neutrální chování a předvídatelné reakce na pokyny volantu. Zadní náprava s pohonem umožňuje také kontrolované drifty, které jsou pro mnohé fanoušky sportovní jízdy neodmyslitelnou součástí zážitku z řízení. Ovladatelnost S13 je dále umocněna lehkým a tuhým podvozkem a přesným řízením. Vůz se ochotně vrhá do zatáček a drží stopu s neochvějnou jistotou. I přes svůj sportovní charakter si S13 zachovává dostatek komfortu pro každodenní ježdění.

Oblíbenost mezi driftery

Nissan S13 Silvia si získala kultovní status mezi driftery po celém světě a není těžké pochopit proč. S pohonem zadních kol, lehkým šasi a vyváženým rozložením hmotnosti je S13 od přírody hbitá a snadno se s ní driftuje. Dostupnost a spolehlivost motorů SR20DET, které se v těchto vozech často nacházejí, dále posiluje jejich popularitu mezi driftery. Tyto motory jsou známé svou odolností a potenciálem pro značné zvýšení výkonu s relativně malými úpravami. S13 se stala ikonou drifterské scény a dodnes je častou volbou jak pro začátečníky, tak pro zkušené jezdce.

Nissan S13 Silvia, auto s duší samuraje, které i po letech probouzí v řidičích vášeň pro jízdu a touhu zdolávat zatáčky s elegancí a grácií.

Zdeněk Kovář

Tuningový potenciál Silvia S13

Nissan Silvia S13 se stala ikonou tuningové scény pro svůj obrovský potenciál. S pohonem zadních kol, lehkým šasi a spolehlivými motory nabízí Silvia S13 skvělý základ pro úpravy.

Motory SR20DET, které se v Silviích S13 často nacházejí, jsou známé svou odolností a možností značného zvýšení výkonu. Jednoduchými úpravami, jako je výměna turbodmychadla, intercooleru a úprava elektroniky, lze dosáhnout impozantního nárůstu koní.

Kromě motoru skýtá Silvia S13 široké možnosti úprav podvozku. Dostupnost sportovních tlumičů, pružin a stabilizátorů umožňuje nastavit jízdní vlastnosti dle preferencí řidiče. Ať už toužíte po agresivním chování na okruhu nebo komfortní jízdě na běžných silnicích, Silvia S13 vám to umožní.

Nelze opomenout ani širokou škálu bodykitů a stylingových doplňků, které podtrhnou sportovní charakter vozu a dodají mu osobitý vzhled.

Sběratelský artikl

Nissan S13 Silvia, sportovní kupé s pohonem zadních kol, se stává čím dál vyhledávanějším sběratelským artiklem. Vyráběný byl v letech 1988 až 1994 a na silnicích zaujal svým atraktivním designem a vynikajícími jízdními vlastnostmi. Dnes je S13 Silvia ikonou japonské automobilové kultury a oblíbeným vozem mezi nadšenci do driftování a tuningu. Díky svému věku a rostoucí popularitě ceny S13 Silvia v posledních letech prudce vzrostly. Zachovalé exempláře v originálním stavu jsou vzácností a jejich cena se pohybuje v řádu statisíců korun. Pro sběratele je důležité zvážit celkový stav vozu, originalitu dílů a historii. Investice do S13 Silvie může být dobrou volbou pro automobilové nadšence, kteří hledají ikonický vůz s potenciálem zhodnocení.

Dědictví a vliv na Nissan

Nissan S13 Silvia, sportovní kupé vyráběné v letech 1988 až 1994, zanechal trvalý dopad na automobilový průmysl a stal se ikonou japonské automobilové kultury. Jeho elegantní design, pohon zadních kol a dostupná cena z něj udělaly oblíbenou volbu mezi nadšenci do motorsportu a tuningu.

S13 Silvia položila základy pro budoucí generace sportovních vozů Nissan, včetně modelů Silvia S14 a S15, a ovlivnila design a filozofii i dalších modelů značky. Jeho motor SR20DET, výkonný a snadno modifikovatelný čtyřválec, se stal legendou a dodnes je oblíbenou volbou pro závodní a tuningové projekty.

Vliv S13 Silvia však přesahuje rámec technických specifikací. Vůz se stal symbolem japonské automobilové kultury 90. let a inspiroval celou generaci nadšenců. Jeho popularita v motoristickém sportu, zejména v driftování, mu vynesla kultovní status a upevnila jeho místo v historii automobilového průmyslu.

Publikováno: 30. 10. 2024

Kategorie: auta