Nissan 240SX: Legenda driftu se vrací?

Nissan 240Sx

Historie modelu 240SX

Nissan 240SX nebyl jen tak obyčejné sportovní auto. Byla to legenda, která si získala srdce mnoha fanoušků po celém světě. Jeho historie sahá až do roku 1989, kdy se poprvé objevil na americkém trhu. Vůz byl navržen jako dostupné sportovní kupé s pohonem zadních kol, které by oslovilo mladší generaci řidičů. A to se mu povedlo na jedničku. 240SX byl k dispozici ve dvou generacích, S13 a S14, z nichž každá měla svůj vlastní charakter a kouzlo.

První generace, S13, se stala ikonou díky svému elegantnímu designu, vynikající ovladatelnosti a spolehlivému motoru. Mnoho fanoušků si ji oblíbilo pro její drift potenciál a stala se oblíbeným vozem pro úpravy. Druhá generace, S14, přišla s agresivnějším vzhledem a výkonnějším motorem. Zachovala si však to, co dělalo S13 tak výjimečnou - skvělou ovladatelnost a zábavu za volantem.

Ačkoliv se výroba Nissanu 240SX zastavila v roce 1998, jeho odkaz žije dál. Dodnes je to vyhledávaný vůz mezi sběrateli a nadšenci do sportovních aut. Jeho popularita neklesá a stává se z něj čím dál vzácnější a cennější kousek automobilové historie.

Design a karoserie

Nissan 240SX se stal ikonou mezi sportovními vozy a jeho design karoserie k tomu výrazně přispěl. Agresivní klínovitý tvar s dlouhou kapotou a krátkým zadním převisem dával jasně najevo jeho sportovní ambice. Výklopné světlomety, populární prvek sportovních vozů 80. let, dodávaly 240SX dravý a nezaměnitelný vzhled. Designéři se zaměřili i na aerodynamiku, což se projevilo v nízkém koeficientu odporu vzduchu a celkově uhlazených tvarech karoserie. Výsledkem byl atraktivní a nadčasový design, který i po letech budí emoce a přitahuje pozornost. Díky svému vzhledu se Nissan 240SX stal oblíbeným vozem pro tuning a úpravy a dodnes je inspirací pro mnoho automobilových nadšenců.

Motory a výkon

Nissan 240SX, sportovní kupé, si získalo srdce mnoha fanoušků po celém světě. Jedním z hlavních důvodů je bezpochyby jeho pohonná jednotka. Pod kapotou se skrýval motor o objemu 2.4 litru, který byl k dispozici ve dvou generacích. První generace, označovaná jako S13, se pyšnila atmosférickým čtyřválcem KA24E. Ten dosahoval výkonu 140 koní a točivého momentu 208 Nm. Pro milovníky sportovní jízdy byl k dispozici i přeplňovaný motor CA18DET s výkonem 173 koní a točivým momentem 226 Nm. Druhá generace, S14, dostala vylepšený atmosférický motor KA24DE s výkonem 155 koní a točivým momentem 217 Nm. Ať už jste zvolili jakoukoli variantu, Nissan 240SX vám vždy dokázal, že i s relativně malým motorem se dá užít spousta zábavy za volantem. Jeho předností byla nízká hmotnost, skvělá ovladatelnost a pohon zadních kol. To z něj dělalo ideální auto pro jízdu na okresních silnicích i pro driftování. Dodnes si tak Nissan 240SX drží pověst dostupného a zábavného sportovního auta, které si zamilujete.

Pohon zadních kol

Nissan 240SX se stal ikonou mezi sportovními vozy a to i díky svému pohonu zadních kol. Ten dodával autu sportovní charakter a řidičům poskytoval vzrušující zážitek z jízdy. Díky absenci těžkého pohonu předních kol byl 240SX obratný a agilní, což z něj dělalo ideální volbu pro jízdu na okresních silnicích i na závodním okruhu. Pohon zadních kol také umožňoval řidičům lépe kontrolovat přenos výkonu na vozovku, což se hodilo při sportovní jízdě a driftování. Právě díky této vlastnosti si Nissan 240SX získal srdce mnoha fanoušků a stal se legendou mezi sportovními vozy značky Nissan.

Oblíbenost mezi driftery

Nissan 240SX si rychle získal kultovní status mezi driftery po celém světě a stal se jedním z nejoblíbenějších vozů pro tento motoristický sport. Jeho popularita pramení z kombinace několika faktorů. Za prvé, 240SX byl poháněn motorem s pohonem zadních kol a disponoval vyváženým rozložením hmotnosti, což z něj činilo ideální platformu pro driftování. Motor řady SR20DET, kterým byl model 240SX vybaven, byl známý svou spolehlivostí a potenciálem pro další úpravy. Díky tomu mohli drifteři snadno a za relativně nízké náklady zvýšit výkon svých vozů. Dalším důvodem obliby Nissanu 240SX mezi driftery byla jeho dostupnost a relativně nízká cena. Vzhledem k tomu, že se jednalo o masově vyráběný sportovní vůz, bylo na trhu s ojetými vozy k dispozici mnoho exemplářů za dostupné ceny. To umožnilo i začínajícím jezdcům vstoupit do světa driftování bez nutnosti investovat horentní sumy. A v neposlední řadě sehrála významnou roli i široká dostupnost náhradních dílů pro Nissan 240SX. Díky tomu bylo možné vozy snadno opravovat a upravovat, což je pro driftování, kde dochází k častému opotřebení pneumatik a mechanických částí, klíčové. Všechny tyto faktory udělaly z Nissanu 240SX legendu mezi driftery a tento model dodnes patří k ikonám tohoto adrenalinového sportu.

Tuningový potenciál

Nissan 240SX si mezi fanoušky sportovní jízdy vysloužil pověst auta s obrovským tuningovým potenciálem. Jeho pohon zadních kol, jednoduchá a odolná konstrukce a široká dostupnost náhradních dílů z něj dělají ideální platformu pro úpravy.

Motor je častým terčem úprav. Ať už se jedná o výměnu za výkonnější agregát, nejčastěji z produkce Nissanu (např. legendární motor RB26DETT ze Skyline GT-R), nebo o tuning stávajícího motoru, možnosti jsou prakticky neomezené.

Kromě motoru se fanoušci tuningu zaměřují také na podvozek. Sportovní tlumiče, pružiny a stabilizátory zlepší ovladatelnost a sníží náklony karoserie v zatáčkách. Brzdy lze vylepšit instalací větších kotoučů a výkonnějších brzdových třmenů.

V neposlední řadě je zde možnost úprav vzhledu. Bodykit, decentní spoiler nebo výměna kol dokáží z 240SX udělat nepřehlédnutelný stroj.

Nissan 240SX, to je víc než jen auto. Je to vstupenka do světa japonské automobilové duše, kde se snoubí elegance s dravostí a jednoduchost s vášní pro řízení.

Zdeněk Kovář

Dostupnost a ceny

Nissan 240SX se bohužel v České republice oficiálně neprodával. To znamená, že zájemci o tento sportovní model se musí poohlédnout po ojetých vozech, a to nejčastěji prostřednictvím specializovaných dovozců nebo autobazarů.

Vlastnost Nissan 240SX
Výrobce Nissan
Výroba 1989-1998 (S13), 1995-1999 (S14)
Třída Sportovní kupé

Dostupnost těchto vozů je omezená a ceny se liší v závislosti na stavu, roku výroby a provedení. Obecně lze říci, že ceny Nissanu 240SX v použitém stavu začínají na částkách okolo 150 000 Kč a mohou se vyšplhat až k 500 000 Kč za vozy v perfektním stavu s nízkým počtem najetých kilometrů.

Je důležité si uvědomit, že Nissan 240SX je starší vůz a jeho provoz s sebou nese určité náklady na údržbu a opravy. Před koupí je proto nezbytné nechat si vůz důkladně prohlédnout mechanikem, který má zkušenosti s japonskými vozy. Důležitá je také kontrola původu vozu a jeho historie, aby se předešlo případným nepříjemným překvapením v budoucnu. Přestože je Nissan 240SX atraktivním sportovním vozem, je potřeba k jeho pořízení přistupovat s rozvahou a důkladnou přípravou.

Sběratelský význam

Nissan 240SX, sportovní kupé z 90. let, si získává stále větší popularitu mezi sběrateli a nadšenci do aut. Jeho atraktivní design, pohon zadních kol a spolehlivá japonská technika z něj dělají lákavou investici. Zvláště vyhledávané jsou vozy v původním stavu s nízkým počtem najetých kilometrů a dobrou servisní historií. Rostoucí ceny těchto vozů na aukcích a v inzerátech jen potvrzují jejich sběratelský potenciál. Pro mnoho fanoušků je Nissan 240SX splněným snem a symbolem zlaté éry japonských sportovních vozů. Jeho dostupnost na trhu s náhradními díly a možnosti úprav z něj dělají ideální vůz pro nadšence, kteří si chtějí postavit auto podle svých představ.

Srovnání s konkurencí

Nissan 240SX nebyl na trhu sám a musel se utkat s ostrou konkurencí v segmentu sportovních kupé. Mezi jeho největší rivaly patřily vozy jako Honda Prelude, Toyota Celica a Mazda MX-5 Miata. Honda Prelude lákala na prostornější interiér a kultivovaný motor, zatímco Toyota Celica zaujala atraktivním designem a spolehlivostí. Mazda MX-5 Miata pak cílila na řidiče toužící po ryzím sportovním zážitku z jízdy s otevřenou střechou.

Ačkoliv 240SX nedosahoval ve všech ohledech kvalit svých konkurentů, nabízel unikátní kombinaci atraktivního vzhledu, zábavné ovladatelnosti a dostupné ceny. Jeho pohon zadních kol a výkonný motor z něj dělaly ideální vůz pro nadšence do jízdy bokem, zatímco jeho spolehlivost a nenáročnost na údržbu z něj činily i praktickou volbu pro každodenní ježdění. V porovnání s konkurencí tak Nissan 240SX oslovoval specifickou skupinu řidičů, kteří hledali cenově dostupné a zábavné sportovní kupé s pohonem zadních kol.

Zajímavosti a fakta

Nissan 240SX nebyl jen tak obyčejné sportovní auto. Jeho pohon zadních kol, skvělá ovladatelnost a dostupná cena z něj udělaly legendu mezi nadšenci do driftování. Automobilka Nissan nikdy oficiálně neoznačila 240SX jako sportovní vůz, ale jeho jízdní vlastnosti a popularita v motoristickém sportu ho jasně řadí do této kategorie. Zajímavostí je, že 240SX se nikdy neprodával v Japonsku, ačkoliv se tam vyráběl. Model byl určen primárně pro americký trh, kde se těšil velké oblibě. V Evropě byl prodáván pod názvem 200SX. 240SX poháněly dva různé motory, oba řadové čtyřválce. První generace (S13) měla pod kapotou motor o objemu 1.8 litru, zatímco druhá generace (S14) dostala větší dvoulitrový motor. Oba motory byly známé svou spolehlivostí a potenciálem pro další úpravy. Dnes je Nissan 240SX vyhledávaným youngtimerem a jeho cena na trhu s ojetými vozy stále roste.

Publikováno: 02. 11. 2024

Kategorie: auta