MZ 150: Legenda se vrací na české silnice?

Mz 150

Historie značky MZ

Historie značky MZ začala v městečku Zschopau už v roce 1906, kdy se tam rozjela výroba prvních motorek. Po válce se z téhle továrny zrodila značka MZ, která lidem nabízela spolehlivé motorky za rozumnou cenu. Emzetka 150, která se objevila v šedesátých letech, byla přesně taková - jednoduchá, bezproblémová mašina, co si zamilovaly tisíce motorkářů. Tehdy šly motorky MZ na dračku a značka se postupně vypracovala mezi nejoblíbenější výrobce v celém východním bloku. Však taky emzetka stopadesátka platila za ideální stroj pro každodenní ježdění.

Model 150: Narození ikony

V roce 1957 přišel zásadní moment pro československé motorkáře. Tehdy spatřil světlo světa první motocykl Jawa 550, kterému se později začalo přezdívat Pérák. Stal se z něj stroj, který si získal nesmrtelnou slávu. Pod kapotou ukrýval dvoutaktní, vzduchem chlazený motor s obsahem 250 kubíků. MZ 150, jak se tomuto modelu původně říkalo, položil základy pro budoucí úspěšnou řadu motocyklů Jawa. Značka Jawa zažívala obchodní rozkvět a Pérák se proměnil v symbol volnosti a dobrodružství pro tehdejší mladou generaci. Jeho obliba brzy překročila hranice naší země. I v dnešní době patří Pérák mezi ceněné veterány a připomíná nám zlatou éru našeho motocyklového průmyslu. Jeho odkaz stále žije - ať už v srdcích nadšenců, nebo na srazech veteránů, kde jeho charakteristický zvuk a nezaměnitelný vzhled dodnes budí zaslouženou pozornost.

Technické specifikace a výkon

Emzetka stopadesátka, to je legenda, která dodnes zahřeje u srdce každého, kdo na ní začínal svoji motorkářskou kariéru. Tahle východoněmecká klasika si našla cestu do garáží tisíců nadšenců hlavně díky své nenáročnosti, spolehlivosti a lidové ceně. I když už dávno sjela z výrobních pásů, pořád po ní mezi veteránisty přetrvává velká poptávka.

Pod kapotou téhle krásky tiká vzduchem chlazený dvoutaktní jednoválec se 143 kubíky. Podle toho, kdy motorka spatřila světlo světa, nabízela výkon mezi osmi až dvanácti koňmi. Řadilo se nohou do čtyř rychlostí a tachometr ukazoval maximálku kolem stovky. Emzetky stopadesátky brázdily naše silnice v ohromných počtech, proto není žádným překvapením, že je potkáváme i dnes. Jejich jednoduchá konstrukce a dobrá dostupnost náhradních dílů z nich dělá vděčné společníky i po mnoha desetiletích provozu.

Oblíbenost mezi mladými jezdci

Emzetka stopade, jak jí všichni říkají, je prostě nestárnoucí klasika, která si pořád nachází svoje fanoušky, hlavně mezi mladými. A není divu. Za prvé je cenově dostupná, ať už koupíte novou nebo z druhé ruky, což mladým motorkářům sedí do rozpočtu. Pak je taky super, že je technicky tak jednoduchá - když se něco rozbije, opraví si to člověk většinou sám doma v garáži. Pro začínající jezdce je to navíc ideální stroj. Motorka je lehká, dobře se ovládá a má akorát výkonu, takže se na ní snadno učí. I když je dneska na trhu spousta nablýskaných moderních strojů, emzetka si pořád drží svoje místo. A vsadím se, že tahle motorkářská legenda bude bavit mladé nadšence ještě hodně dlouho.

Srovnání motocyklů
Model Výrobce Zdvihový objem (ccm) Výkon (kW)
Honda CBR125R Honda 125 11
Yamaha YZF-R125 Yamaha 125 11

Dostupnost a cena v 70. a 80. letech

V sedmdesátých a osmdesátých letech byla stopadesátka od MZ jednou z nejdostupnějších motorek, co jste mohli na našich silnicích potkat. Díky své jednoduché konstrukci a minimálním nárokům na údržbu se perfektně hodila na každodenní ježdění. Cenově byla dostupná prakticky pro každého, i když se její cena během let trochu měnila. Koupit jste si ji mohli v kterékoliv prodejně Mototechny, kde nabízeli různé barevné varianty a příslušenství. Lidi si nejvíc kupovali červenou, modrou nebo zelenou. Velkou výhodou bylo, že náhradní díly se daly sehnat všude a servis zvládla každá pobočka Mototechny, což z MZ udělalo motorku, která vydržela roky. Emzeta se prostě stala běžným koloritem našich silnic a symbolem motorkářské éry v Československu.

MZ 150, stroj s duší sportovce, ale srdcem dělníka.

František Novotný

Tuning a úpravy pro zvýšení výkonu

Kdo má doma emzetku stopadesátku, ten většinou sní o tom, jak z ní vymáčknout víc koní. Není divu - každý by chtěl na silnici trochu přidat plyn a nechat za sebou ostatní. Není tajemstvím, že úpravy téhle klasiky jsou mezi fanoušky hodně populární a způsobů, jak jí dodat šťávu, existuje celá řada.

Je ale potřeba mít na paměti, že když začneme vrtat do motoru, vždycky to něco stojí - a nemyslím tím jen peníze. Každá úprava se může podepsat na tom, jak dlouho nám motor vydrží a jak spolehlivě bude šlapat. Proto než se do čehokoli pustíte, dvakrát to promyslete a nejlíp si to nechte projet hlavou s někým, kdo tomu fakt rozumí.

A když se pak jednou rozhodnete svojí vytuněnou emzetku prodat, je fér říct novému majiteli na rovinu, co všechno jste na ní upravovali. Když budete hrát s otevřenými kartami, budou spokojené obě strany a vyhnete se pozdějším problémům.

Závodní úspěchy a sportovní dědictví

MZ 150, které se přezdívalo Eťák, se zapsala do historie motocyklového světa nejen jako spolehlivý a dostupný stroj, ale také díky svým úžasným sportovním výsledkům. Motorky z východoněmecké továrny v Zschopau často překvapovaly tím, jak dokázaly porážet silnější a známější značky jak na silnici, tak v terénu. Za řídítky závodních MZetek sedaly skutečné legendy jako Ernst Degner, Heinz Rosner nebo Walter Kaaden, kteří svými triumfy proslavili značku po celém světě. Závodní éra motocyklů MZ se stala nezapomenutelnou kapitolou motorsportu a dodnes vzbuzuje obdiv mezi fanoušky, které fascinuje jak jezdecké umění tehdejších závodníků, tak technická dokonalost těchto strojů. Úspěchy na závodních tratích měly přímý vliv na prodejnost motocyklů MZ - čím více vítězství, tím větší byl zájem zákazníků. I když se už MZety dávno nevyrábějí, zůstávají symbolem své doby a jejich závodní odkaz stále motivuje nové generace motocyklistů.

Sběratelský potenciál a hodnota dnes

Pamatujete si emzetku stopadesátku? Ten legendární motocykl, co v šedesátých a sedmdesátých letech křižoval naše silnice, teď prožívá druhý život. Sběratelé po něm jdou čím dál víc, protože jeho cena postupně šplhá nahoru. Kolik za ni dáte, to záleží hlavně na tom, jak je zachovalá, jestli má původní součástky a z kterého roku pochází.

Když si pořídíte krásně zrenovovanou emzetku, co vypadá jako ze škatulky, můžete za ni vysázet i přes padesát tisíc. Ale pokud vám nevadí trocha práce, seženete i původní kousek na renovaci už od deseti tisíc.

Kde takovou emzetku stopadesátku sehnat? Nejčastěji je najdete na internetu v inzerátech, ve facebookových skupinách nadšenců nebo na veteránských burzách. Jen si dejte pozor a pořádně proklepněte všechny papíry a historii stroje, ať nekoupíte zajíce v pytli.

Vzpomínky a nostalgie majitelů MZ 150

MZ stopade byla pro nás všechny víc než jen dopravní prostředek - byla to vstupenka do světa svobody a nekonečných možností. Když se řekne emzetka, každému pamětníkovi se vybaví ty bezstarostné vyjížďky s kamarády, kutění v garáži a spolehlivost, na kterou se dalo vždycky spolehnout. I když dneska už emzetky většinou mění majitele jen mezi fanoušky a sběrateli, jejich kouzlo rozhodně nevyprchalo. Právě naopak - stávají se čím dál vzácnějším pokladem, který nám připomíná ty báječné časy. Není divu, že si současní majitelé své MZ 150 opečovávají jako oko v hlavě a snaží se je udržet v původní kráse. Vždyť nejde jen o zachování samotných motorek, ale hlavně o uchování těch nádherných vzpomínek na éru, která se už nevrátí.

Publikováno: 31. 01. 2025

Kategorie: motocykly