Motorky 50ccm: Malé stroje pro velké zážitky
- Výhody a nevýhody malých motorek
- Typy motorek s objemem 50ccm
- Výrobci a populární modely
- Zákony a předpisy pro řízení
- Povinná výbava pro skútry a motorky
- Bezpečnostní tipy pro začátečníky
- Údržba a péče o motorku
- Doplňky a příslušenství
- Kde koupit motorku 50ccm
- Průměrné ceny a rozpočet
- Motorka 50ccm: Ano, nebo ne?
Malé motorky do padesáti kubíků jsou perfektní způsob, jak začít s motorkařením. Hodí se jak pro nováčky, co se teprve učí, tak pro ostřílené jezdce, co chtějí něco mrštného do města. Padesátky jsou lehounké, skvěle ovladatelné a jejich údržba vás nezruinuje. Když k tomu připočtete, že žerou málo benzínu a náhradní díly seženete za rozumné peníze, vyjdou vás mnohem levněji než větší stroje.
Na výběr máte spoustu různých padesátek - od běžných skútrů přes sportovní mašiny až po menší endura na výlety. Prostě si vyberete podle toho, co vám sedne a jak se vám líbí. Jen nezapomeňte, že na padesátky platí určitá pravidla. Musíte mít řidičák na malé motorky, tedy éemko, a stroj musí splňovat všechny předpisy pro jízdu po silnici.
Výhody a nevýhody malých motorek
Padesátky jsou mezi mladejma motorkářema pořád docela oblíbený. Není divu - jsou levný na pořízení a ani provoz vás nezruinuje. Když si spočítáte pojistku a kolik žerou, tak to vyjde fakt dobře. Pro začátečníky jsou navíc super v tom, že se na nich snadno učí. Stačí vám řidičák na AM, kterej můžete mít už v patnácti, a můžete vyrazit.
Ale má to i svoje mouchy. Padesátky jedou maximálně 45 kilometrů v hodině, takže jsou dobrý spíš po městě a na kratší vyjížďky. Když vyjedete za město nebo do kopce, tak občas budete mít pocit, že by to chtělo víc síly. No a když na tom chcete jezdit ve dvou nebo na delší výlety, tak to taky není úplně ono - nejsou tak pohodlný a stabilní jako větší motorky.
Takže než si nějakou padesátku pořídíte, fakt dobře si rozmyslete, na co ji budete používat a jestli vám bude stačit. Není nic horšího než zjistit, že jste si koupili něco, co vlastně úplně nesedí vašim potřebám.
Typy motorek s objemem 50ccm
Padesátky jsou perfektní volba pro každého, kdo chce začít s motorkami nebo prostě hledá něco jednoduchého na ježdění. Ať už jste začátečník nebo zkušený jezdec, tyhle stroje vás nezklamou - jsou úsporné a snadno se s nimi manipuluje.
Na trhu najdete různé druhy padesátek. Skútry jsou asi nejoblíbenější - není divu, jsou praktické a díky automatu je zvládne řídit opravdu každý. Do města nemají konkurenci. Pak tu máme mokráky, což jsou vlastně malá endura. Ty si poradí s každým terénem díky bytelné konstrukci a pořádným pneumatikám. No a pak jsou tu silniční padesátky - těch je sice míň, ale když chcete něco sportovního a máte rádi svižnou jízdu, jsou jasná volba.
Každá z těhle motorek má něco do sebe a záleží jen na vás, co vám sedne nejlíp. Ať už potřebujete spolehlivého parťáka do města, průzkumníka do terénu nebo malou sportovní raketu, padesátka vás určitě nezklame.
Výrobci a populární modely
Padesátkové motorky dnes nabízí neskutečně pestrý výběr. Ať už jste úplný začátečník nebo zkušený jezdec, určitě si vyberete. Mezi srdcovky většiny motorkářů patří značky jako Aprilia, Derbi a Piaggio - jejich stroje prostě vypadají skvěle a motory šlapou jako hodinky.
Model | Výrobce | Typ motoru | Max. rychlost (km/h) | Spotřeba (l/100km) |
---|---|---|---|---|
Aprilia RS50 | Aprilia | Dvoudobý | 45 | 3.5 |
Derbi GPR 50 | Derbi | Dvoudobý | 45 | 3.2 |
Rieju MRT 50 SM | Rieju | Dvoudobý | 45 | 2.8 |
Když se bavíme o konkrétních modelech, nemůžu nezmínit třeba Aprilii SX 50, Derbi Sendu 50 nebo Piaggio NRG 50. Tyhle mašiny už si svoje místo na trhu dávno vydobyly. Fajn volbou jsou taky motorky od Rieju, Yamahy nebo Peugeotu - tyhle značky jdou s dobou a dbají na to, aby se vám na jejich strojích dobře sedělo.
Když si vybíráte padesátku, nejde jen o značku nebo konkrétní model. Každý má jiný styl jízdy a jiné představy o tom, co od motorky chce. Někdo touží po sportovním vzhledu a ostrých reakcích, jiný hledá spíš pohodlnou motorku na každodenní dojíždění. Naštěstí současný trh s padesátkami nabízí fakt hodně možností.
Zákony a předpisy pro řízení
Když si pořídíte motorku do 50 kubíků, musíte počítat s několika věcmi. Na řízení takové motorky potřebujete řidičák skupiny AM, který můžete mít už od patnácti let. I když se jedná o slabší stroj, pořád jste součástí běžného provozu, kde na vás čeká spousta nástrah. Proto byste měli dodržovat dopravní předpisy stejně poctivě jako ostatní řidiči. Padesátka má svoje omezení - nesmíte jet rychleji než 45 kilometrů v hodině a na dálnici s ní nemáte co dělat. Helma je samozřejmě povinná. Pozor na jízdu bez řidičáku, to je trestný čin. Policajti si na to dávají pozor a kontrolují to. Když vás nachytají, můžete dostat pokutu, nebo vám dokonce seberou řidičák.
Povinná výbava pro skútry a motorky
Padesátky jsou skvělá volba pro městské přesuny i víkendové projížďky. Než ale poprvé vyjedete na silnici, musíte mít všechno potřebné vybavení v pořádku.
I pro malé motorky a skútry do 50 kubíků platí stejná pravidla jako pro větší stroje. Do povinné výbavy patří:
lékárnička podle aktuálních předpisů
pokud máte lékárničku v autě, nemusíte mít další
reflexní vesta pro případ nouze
Policisté při běžných kontrolách často kontrolují právě povinnou výbavu. Chybějící věci můžou znamenat nepříjemnou pokutu. Proto se vyplatí vozit kromě povinných věcí i náhradní žárovky, základní nářadí a mobil pro případné problémy na cestě. Na bezpečnost prostě musíme myslet vždycky.
Bezpečnostní tipy pro začátečníky
Padesátky jsou super způsob dopravy, ale musíte myslet hlavně na bezpečí. Než vyrazíte, nasaďte si pořádnou helmu, která vám sedí jak ulitá. Kvalitní přilba musí mít potřebné certifikace a chránit celou palici včetně brady. Oblékněte se do něčeho výrazného s reflexními prvky, ať vás ostatní na silnici nepřehlédnou. K tomu si vezměte pořádné rukavice, pevné boty a nejlíp taky chrániče na lokty a kolena. Před každou jízdou mrkněte, jestli je vaše mašina v cajku - hlavně brzdy, světla a gumy. Na silnici buďte opatrní, dodržujte předpisy a dávejte pozor na ostatní řidiče. Nikdy nezapomeňte, že bezpečí je to nejdůležitější.
Motorky s objemem 50ccm, brána do světa svobody na dvou kolech. Vítr ve vlasech, vůně benzínu a nekonečné možnosti dobrodružství.
Jan Sedláček
Údržba a péče o motorku
Když vlastníte padesátku, je fakt důležitý se o ni dobře starat. Když se o svůj stroj pěkně postaráte, vydrží vám mnohem dýl a nebudete mít problémy na cestách. Co byste měli hlídat? Hlavně tlak v gumách a napnutí řetězu. Olej je taky základ - měnit ho musíte aspoň jednou za sezónu nebo po tisícovce najetých kilometrů. Do čtyřtaktů používejte jenom správný olej, co doporučuje výrobce. Koukněte občas i na brzdovku a seřiďte si brzdy. Čistá motorka není jenom paráda na pohled, ale hlavně líp funguje. Řetěz potřebuje pravidelně vyčistit a namazat speciálním sprejem. Nezapomeňte taky promazat všechny pohyblivý části jako lanka nebo páčky. A než vyrazíte, mrkněte, jestli svítí všechny světla a blinkry.
Doplňky a příslušenství
Padesátka může být skvělým společníkem na cestách, zvlášť když si ji správně vybavíte. Základem je pořádná přilba - s tou prostě nejde šetřit. Pokud jezdíte delší trasy, určitě oceníte pohodlnější sedlo a nějaký ten nosič na věci. Šikovná věc je taky plachta proti dešti, která vaši padesátku ochrání před nepřízní počasí i prachem. K bezpečné jízdě patří taky reflexní prvky a pořádný zámek proti zlodějům. Pro nadšence, co chtějí ze své padesátky vymáčknout víc, existují různá vylepšení - třeba sportovní výfuk nebo lepší vzduchový filtr. Na trhu s doplňky pro padesátky najdete opravdu všechno, co byste mohli potřebovat.
Kde koupit motorku 50ccm
Jak vybrat padesátku? Je to docela oříšek. Můžete sáhnout po nové mašině - tam máte v kapse záruku a čistej flek v servisní knížce. Značkový prodejci vám nabídnou všechno možný, od skútrů až po sporťáky. Jasně, ojetina vás může lákat cenou, ale bacha na technickej stav. Rozhodně si vezměte s sebou někoho, kdo tomu rozumí, ať se podívá pod kapotu. Na inzerátech a v bazarech toho najdete spoustu, jen musíte mít oči na stopkách. A ještě jedna věc - koukněte se po něčem blízko domova. Pak nebudete muset jezdit na druhej konec republiky kvůli každý maličkosti. A než něco koupíte, zjistěte si, jestli seženete náhradní díly a kde vám to případně opraví.
Průměrné ceny a rozpočet
Když se rozhlížíte po padesátkách, jejich ceny se můžou pěkně lišit. Záleží na tom, jestli sáhnete po nové nebo ojeté, jakou značku si vyberete a v jakém je stavu. Za novou motorku 50ccm dneska normálně dáte přes 50 tisíc, ale klidně můžete najít i levnější varianty. Třeba ojetý skútr se dá pořídit už od deseti tisíc.
Jenže samotná motorka není všechno, co budete platit. Musíte počítat s povinným ručením, sem tam nějakým tím servisem nebo opravou, a určitě budete chtít dokoupit nějaké ty doplňky. No a benzín - padesátky si řeknou zhruba o dva až tři litry na stovku.
Takže než se vrhnete do koupě padesátky, dobře si rozmyslete, kolik vás to celé vyjde. Není to jen o té první investici. Zamyslete se, jak často budete jezdit a kam všude se chcete dostat. Pak si teprve můžete spočítat, jestli vám to dává smysl.
Motorka 50ccm: Ano, nebo ne?
Padesátkové motorky. Někdo v nich vidí první seznámení s motorkářským světem, jiní zase šikovného pomocníka pro městské přesuny. Ať už jste kdokoliv, otázka zda do toho jít má své opodstatnění. Pojďme se podívat na výhody. Padesátka vás finančně nezatíží, a to jak při koupi, tak při běžném provozu. Povinné ručení je za pakatel a benzín teče po kapkách. K tomu všemu se na ní naučíte jezdit raz dva a v ranní městské špičce je k nezaplacení - prostě projedete všude. Má to ale i svá ale. S maximálkou kolem pětačtyřicítky a slabším výkonem to mimo město není žádná sláva. Proto si před koupí pořádně rozmyslete, kam a jak často budete vyrážet.
Publikováno: 06. 02. 2025
Kategorie: motocykly