Legenda na dvou kolech: Jawa 50 a její nezapomenutelný příběh

Jawa 50

Historie Jawy 50

Když skončila druhá světová válka, začala Jawa vyrábět hlavně menší motorky, které si mohl dovolit skoro každý. V padesátých letech přišla s jawou padesátkou, které se mezi lidmi říkalo Pařez nebo Pionýr. Tahle motorka se chytla okamžitě - byla jednoduchá, spolehlivá a levná. Měla dvoutaktní motor o objemu 50 kubíků a dávala dva a půl koně. Padesátka se stala doslova legendou poválečné doby a dodneška ji spousta nadšenců sbírá a renovuje.

Jawu 50 vyráběli s různými úpravami až do devadesátých let. Za tu dobu se na ní leccos vylepšilo - dostal lepší motor, brzdy i vzhled. Nejvíc se asi ujaly verze jako dvacítka, jednadvacítka a pětsetpadesátka. Tahle motorka se prostě zapsala do historie československých motocyklů tak hluboko, že na ni jen tak nezapomeneme. Byla to prostě klasika, která psala příběh našeho motorismu.

Oblíbené modely Pionýr

Pionýr, jak se Jawě 50 lidově říkalo, se stal součástí života snad každého Čecha a Slováka. Když se řekne dvacítka, každý ví, že jde o tu legendární Jawa 50/20, která v šedesátkách doslova ovládla naše silnice. Byla to taková spolehlivá klasika, co nikdy nezradila a zvládla každodenní dojíždění bez problémů. Pak přišla jednadvacítka, modernější bráška s lepším motorem a svěžím designem. No a pro ty, co chtěli něco ostřejšího, tu byl Mustang - model 23, který už na první pohled dával najevo, že má pod kapotou víc síly. I dneska potkáte tyhle skvosty na silnicích a hned se vám vybaví ta slavná doba, kdy československé motorky byly pojem.

Výkon a parametry motorek

Pionýr, jak se lidově říkalo Jawě 50, se zapsal do srdcí mnoha motoristů díky svému charakteristickému zvuku a dostupné ceně. Tahle malá motorka se vyráběla v různých provedeních, každé mělo svoje specifika podle toho, kdy sjelo z výrobní linky. Pod kapotou tikalo vzduchem chlazené dvoutaktní srdce o objemu 49,9 kubíků. Na silnici dokázal vyvinout výkon tří až čtyř koní, což bohatě stačilo na to, aby jste se řítili rychlostí až šedesát kilometrů v hodině. Řazení probíhalo přes čtyřstupňovou převodovku. Lidi si tenhle stroj zamilovali hlavně kvůli jeho nenáročnosti na servis, minimální spotřebě a snadné údržbě. A i když to byl vlastně jen pade, zvládl za sebou táhnout malý vozík, což z něj dělalo skvělého parťáka pro každodenní použití.

Vlastnost Jawa 50
Typ motoru Dvoutaktní
Objem motoru 50 cm³

Design a vzhled Jawy 50

Jawička padesátka, které nikdo neřekl jinak než Pionýr, se navždy zapsala do srdcí československých motorkářů. Za její oblíbeností stál především povedený vzhled. Nenáročné, elegantní tvary a bytelné provedení si získaly všechny věkové skupiny. Tehdejší návrháři z Jawy šli s dobou, ale přitom si dali záležet na zachování typických rysů značky - třeba té nezaměnitelné slzičkové nádrže. Vznikl tak stroj, který byl praktický a držel jako švýcarské hodinky, a ještě k tomu skvěle vypadal. Pionýr se stal pro spoustu mladých lidí prvním skutečným symbolem volnosti a dobrodružství. I dnes, když někde zahlédnete tuhle legendu, vykouzlí úsměv na tváři každému, kdo má rád staré motorky.

Popularita mezi mládeží

Pionýr, jak se Jawě 50 běžně říká, si prostě získal srdce lidí všech generací. Pro spoustu kluků a holek v tehdejším Československu byl tenhle motocykl první skutečnou láskou na dvou kolech. Nebyl drahý, údržba byla hračka a když se něco pokazilo, zvládl to opravit skoro každý. Mladí na něm milovali ten pocit volnosti, když mohli vyrazit, kam se jim zachtělo. I dnes se příznivci téhle legendární motorky pravidelně scházejí na srazech, kde se potkávají staří i mladí fandové a společně vzpomínají na zážitky s jejich milovaným strojem. Pade, jak se jí taky říká, se zkrátka stala symbolem bezstarostného mládí a krásných vzpomínek.

Jawa 50. Víc než stroj, kus mládí.

František Kovář

Jawa 50 dnes: veteráni a renovace

Kdo by neznal legendární Jawu padesátku? Tahle malá motorka se navždycky zapsala do historie českého motocyklismu a dodnes ji potkáváme na našich silnicích. Někteří nadšenci si svoje pionýry hýčkají v původním stavu, jiní je s láskou renovují do posledního šroubku. Pro většinu majitelů není padesátka jen obyčejný dopravní prostředek - je to kus jejich života, připomínka bezstarostných let a symbol volnosti. Renovace těchto strojů se pro mnohé stala životní vášní. Chtějí-li svůj kousek opravit do posledního detailu, musí být nejen zruční, ale taky trpěliví. Sehnat originální součástky je čím dál větší výzva, naštěstí existují burzy, internetové bazary a specializované obchody. Fanoušci pade se pravidelně scházejí na srazech, kde si vyměňují cenné rady ohledně oprav a renovací. Tyhle akce jsou vlastně takové rodinné srazy lidí, které spojuje láska k téhle nezapomenutelné motorce, co i po letech dokáže vykouzlit úsměv na tváři.

Tipy pro sběratele a nadšence

Když se řekne Jawička, každý fanda starých motorek zbystří. Kdo chce do světa těchto legendárních padesátek pořádně proniknout, měl by se ponořit do starých manuálů a dobových časopisů. Nejlepší škola je pokecat s ostatními jawisty na srazech - tam se dozvíte spoustu užitečných fíglů a rad. Když už se rozhodnete nějakou koupit nebo sháníte náhradní díly, buďte ve střehu. Pořádně proklepněte všechna čísla a papíry, ať nekoupíte zajíce v pytli. Na renovaci si nechte dost času, tohle není práce na rychlovku. Jawa 50 si zaslouží poctivý přístup - jedině originál nebo prvotřídní repliky mají na motorce co dělat. A hlavně nezapomeňte postupovat přesně podle původních návodů, ať je výsledek takový, jaký má být.

Publikováno: 12. 02. 2025

Kategorie: motocykly