Legenda českých silnic: ČZ 150 C se vrací!

Čz 150 C

Historie ČZ 150 C

ČZ 150 C, lidově přezdívaná "Céčko", patří k legendárním motocyklům československé výroby. Její kořeny sahají do 60. let, kdy se v Československu zvyšovala poptávka po lehkých a dostupných motocyklech. V roce 1969 tak Jawa, tehdejší vlastník značky ČZ, představila model 150 C jakožto nástupce populární "Pionýra" (ČZ 125).

Novinka se od svého předchůdce lišila především modernějším designem s hranatější nádrží a světlometem integrovaným do kapotáže. Poháněl ji vzduchem chlazený jednoválec o objemu 148 cm³, který dosahoval výkonu 8,5 koní. Díky nízké hmotnosti a jednoduché konstrukci se "Céčko" stalo oblíbeným strojem jak mezi mladými jezdci, tak i mezi rodinami s dětmi.

Motocykl ČZ 150 C se vyráběl až do roku 1983 a za tu dobu prošel jen drobnými úpravami. Celkem se ho vyrobilo přes 250 000 kusů, z nichž se značná část exportovala do zahraničí. I dnes, po více než 30 letech od ukončení výroby, je "Céčko" vyhledávaným veteránem a symbolem jedné motocyklové éry.

Vývoj a design

ČZ 150 C, představená v roce 1957, znamenala pro Československou továrnu na motocykly ČZ významný krok vpřed. Model C byl navržen s důrazem na moderní design a zlepšený výkon, čímž se odlišoval od svých předchůdců. Designéři ČZ se inspirovali trendy západoevropských motocyklů, což se projevilo v elegantní kapotáži a použití chromovaných prvků. Výsledkem byl atraktivní motocykl, který oslovil širokou škálu zákazníků a stal se jedním z nejpopulárnějších modelů své doby. Inovace se neomezily pouze na vzhled. ČZ 150 C se pyšnila i vylepšeným motorem o objemu 150 ccm, který poskytoval dostatek výkonu pro každodenní jízdu i delší výlety. Motocykl byl vybaven i modernizovanou převodovkou a brzdami, čímž se zvýšila jeho spolehlivost a bezpečnost.

Technické specifikace

Motor: Jednoválec, dvoudobý, s klikovou skříní dělenou v rovině osy klikového hřídele. Objem 148 cm³ (vrtání 58 mm, zdvih 58 mm). Výkon 8,2 kW (11 koní) při 6500 ot/min. Kompresní poměr 9,2:1. Karburátor Jikov 2924HZ s difuzorem o průměru 24 mm. Mazání směsí benzínu a oleje v poměru 1:33.

Převodovka: Čtyřstupňová, synchronizovaná pouze mezi 3. a 4. stupněm. Sekundární převod řetězem. Spojka jednokotoučová, suchá, ovládaná lankem.

Rám: Základ tvoří páteřový rám z ocelových trubek. Přední vidlice teleskopická s hydraulickým tlumením. Zadní kyvná vidlice odpružená dvěma teleskopickými tlumiči.

Brzdy: Bubnové, s mechanickým ovládáním. Průměr bubnů 160 mm.

Kola a pneumatiky: Ráfky kol z ocelového plechu, rozměr 2,75-16". Pneumatiky s dezénem vhodným pro jízdu na silnici i v lehkém terénu.

Rozměry a hmotnost: Rozvor 1280 mm. Délka 1980 mm. Šířka 750 mm. Výška sedla 780 mm. Hmotnost 115 kg. Objem palivové nádrže 11 litrů. Maximální rychlost 105 km/h.

Spotřeba paliva: Průměrná spotřeba se pohybovala okolo 4 litrů na 100 km.

Výroba: Motocykl ČZ 150 C se vyráběl v letech 1970 až 1985 v Československu, v závodech Česká Zbrojovka Strakonice. Celkem bylo vyrobeno více než 250 000 kusů.

Motor a převodovka

Srdcem ČZ 150 C je vzduchem chlazený, jednoválcový, dvoudobý motor o objemu 148 cm³. Tento jednoduchý, ale odolný motor byl proslulý svou spolehlivostí a nenáročností na údržbu, což z něj dělalo ideální volbu pro každodenní ježdění. Výkon motoru se pohyboval okolo 8 koní, což motocyklu stačilo k dosažení maximální rychlosti okolo 90 km/h. Převodovka byla čtyřstupňová, řazení se provádělo nožní pákou na levé straně motocyklu. Spojka byla ovládána páčkou na levé straně řídítek. ČZ 150 C se startovala pomocí nožní páky, která roztáčela motor přes řetězový převod.

Jízdní vlastnosti

ČZ 150 C, přezdívaná "Céčko", se stala legendou i díky svým jízdním vlastnostem. Motorka byla známá svou spolehlivostí a nenáročností, což ocenili zejména začátečníci. Jednoduchá konstrukce s trubovým rámem a teleskopickou přední vidlicí zaručovala snadné ovládání a dobrou stabilitu i na horších cestách. Vzduchem chlazený jednoválec o objemu 150 ccm sice nehýřil výkonem, ale pro běžnou jízdu stačil a zároveň se odměňoval nízkou spotřebou. Brzdy, bubnové na obou kolech, na tehdejší dobu dostačovaly. I když "Céčko" nepatřilo mezi sportovní stroje, dokázalo být překvapivě mrštné a obratné, a to i v městském provozu. Jistě, dnešní měřítka nesplňuje, ale v kontextu své doby a ceny nabízela ČZ 150 C velmi slušné jízdní vlastnosti, které z ní udělaly oblíbený stroj.

Je to stroj, co má duši. Prostě ČZ.

Jindřich Kovář

Oblíbenost a využití

ČZ 150 C si získala oblibu pro svou jednoduchost, spolehlivost a dostupnou cenu. Byla to ideální motorka pro každodenní použití, ať už pro cestu do práce, vyjížďky po okolí nebo pro práci na poli či v lese. Její robustní konstrukce a nenáročná údržba z ní dělaly spolehlivého partnera i v náročnějších podmínkách. Oblíbená byla také mezi mladými lidmi, pro které představovala dostupný vstup do světa motocyklů. ČZ 150 C se stala jedním z nejrozšířenějších motocyklů v Československu a dodnes ji na silnicích potkáváme. Její popularita přetrvává i díky aktivní komunitě nadšenců, kteří se věnují její renovaci a udržení v provozu. Díky nim se tento legendární stroj stává stále více ceněným sběratelským artiklem.

Renovace a dostupnost dílů

ČZ 150 C, i přes svůj pokročilý věk, stále těží z poměrně slušné dostupnosti náhradních dílů. Mnoho majitelů a nadšenců se věnuje renovaci těchto strojů, což udržuje poptávku po dílech a motivuje výrobce k jejich replikaci. Na trhu je tak možné sehnat jak originální, použité díly, tak i nové, repasované komponenty, a to včetně těch mechanicky namáhaných, jako jsou písty, válce, nebo klikové hřídele. Dostupnost dílů se nicméně liší podle konkrétního modelu a roku výroby. Zatímco díly na běžnější modely, jako je ČZ 150 C, jsou k sehnání relativně snadno, u vzácnějších verzí, může být situace složitější. V takových případech je často nutné obrátit se na specializované prodejce, kluby majitelů, nebo zvážit individuální výrobu dílů. Renovace ČZ 150 C tak může být, a často i bývá, dlouhodobou záležitostí, vyžadující trpělivost a notnou dávku nadšení. Výsledek, tedy zrenovovaný motocykl ČZ 150 C v plné kráse, však za to rozhodně stojí.

Vlastnosť ČZ 150 C
Výrobca Česká zbrojovka Strakonice
Typ motora Dvojtaktný, jednoválec

Zajímavosti a perličky

Ačkoliv se ČZ 150 C stala legendou, skrývá se v její historii řada zajímavostí. Věděli jste například, že původně se s ní nepočítalo pro běžný prodej? Motocykl byl zkonstruován primárně pro armádu, která požadovala lehký a obratný stroj do terénu. Teprve později se ČZ 150 C dostala i na běžný trh, kde si získala srdce tisíců motorkářů.

Za zmínku stojí i fakt, že ČZ 150 C se stala hvězdou filmového plátna. Objevila se například ve filmu „Jáchyme, hoď ho do stroje!“, kde si na ní zahrál i legendární herec Luděk Sobota. A nesmíme zapomenout ani na závody. I když se ČZ 150 C primárně neřadila mezi závodní stroje, dokázala i na trati potrápit nejednoho soupeře. Její obratnost a spolehlivost z ní dělaly silného konkurenta i pro mnohem silnější stroje. Dnes je ČZ 150 C vyhledávaným sběratelským kouskem a symbolem zlaté éry československé motocyklové výroby.

Publikováno: 08. 10. 2024

Kategorie: motocykly