Lada Vesta: Ruská kráska na českých silnicích?
Historie Lady Vesta
Lada Vesta, jeden z nejoblíbenějších modelů ruské automobilky AvtoVAZ, má poměrně krátkou, ale zajímavou historii. První koncepční model Vesty byl představen na autosalonu v Moskvě v roce 2012. Šlo o designově odvážný sedan, který sliboval nový směr pro značku Lada. Sériová výroba Lady Vesta byla zahájena v září 2015 v závodě v Iževsku. Na ruský trh byl vůz uveden v listopadu téhož roku a brzy si získal popularitu pro svůj moderní design, prostorný interiér a dostupnou cenu. Lada Vesta se stala prvním modelem značky, který po dlouhé době dokázal konkurovat zavedeným západním značkám na ruském trhu. Vůz byl postupně nabízen v různých karosářských verzích, včetně kombi (Vesta SW) a jeho zvýšené varianty (Vesta SW Cross). V roce 2018 prošla Lada Vesta faceliftem, který přinesl decentní designové změny, vylepšený interiér a nové technologie. Lada Vesta se stala důležitým milníkem v historii značky Lada a ukázala, že i ruská automobilka dokáže vyrobit moderní a konkurenceschopný vůz.
Design a vzhled
Lada Vesta se od svého uvedení na trh v roce 2015 stala jedním z nejpopulárnějších vozů v Rusku. A není se čemu divit. Nabízí atraktivní design, prostorný interiér a dostupnou cenu. Design exteriéru je moderní a dynamický, s charakteristickou maskou chladiče ve tvaru písmene X a ostře řezanými světlomety. Vesta působí robustním dojmem, což je dáno i jejími rozměry - na délku měří přes 4,4 metry. Interiér je jednoduchý, ale účelný. Palubní deska je přehledná a materiály, ačkoliv nejsou luxusní, působí kvalitně. Prostoru pro posádku je dostatek jak vpředu, tak i na zadních sedadlech.
Motorizace a výkon
Lada Vesta se na českém trhu nabízí s benzínovými motory o objemu 1.6 litru. Zákazníci mají na výběr ze dvou variant: atmosférické verze s výkonem 87 koní a přeplňované verze s výkonem 106 koní. Atmosférický motor je spolehlivý a nenáročný na údržbu, ale jeho dynamika je spíše průměrná. Přeplňovaná varianta nabízí svižnější jízdu a nižší spotřebu paliva, ale je o něco dražší. Oba motory splňují emisní normu Euro 6d-TEMP a lze je kombinovat s pětistupňovou manuální nebo automatickou převodovkou. Výkon motoru se přenáší na přední kola. Lada Vesta není žádný sportovní vůz, ale pro běžné ježdění je její dynamika dostačující.
Interiér a výbava
Vesta se může pochlubit prostorným interiérem, který pojme pohodlně pět dospělých osob. Sedadla jsou pohodlná i na delší cesty a nabízejí dostatek prostoru pro nohy i hlavu. Palubní deska je přehledná a intuitivní, s logicky rozmístěnými ovládacími prvky. Materiály použité v interiéru jsou sice spíše tvrdší, ale působí odolně a jejich zpracování je na dobré úrovni. K dispozici je i několik praktických odkládacích prostor, kam si můžete uložit drobnosti. Základní výbava Vesty je poměrně bohatá a zahrnuje například elektricky ovládaná přední okna, palubní počítač, centrální zamykání nebo rádio s USB vstupem. Za příplatek si pak můžete dopřát i další prvky výbavy, jako je například klimatizace, tempomat, parkovací senzory nebo multimediální systém s dotykovou obrazovkou. Celkově lze říci, že interiér a výbava Lady Vesta příjemně překvapí a nabídnou vše, co od moderního automobilu této třídy očekáváte.
Lada Vesta, to je jako věrný pes. Možná není nejkrásnější ani nejchytřejší, ale vždycky vás doveze domů.
Radomír Novotný
Bezpečnostní prvky
Moderní automobily se pyšní širokou škálou bezpečnostních prvků a Lada Vesta není výjimkou. Bezpečnost řidiče a pasažérů je vždy na prvním místě a Vesta nabízí kombinaci aktivních a pasivních systémů, které pomáhají předcházet nehodám a minimalizovat jejich následky. Mezi standardní prvky patří systém elektronické kontroly stability (ESC), který pomáhá udržet vozidlo ve zvoleném směru jízdy, asistent rozjezdu do kopce (HSA), který zabraňuje nechtěnému couvnutí při rozjezdu v kopci. Samozřejmostí jsou airbagy pro řidiče a spolujezdce, boční airbagy a hlavové airbagy pro přední i zadní sedadla. Pro bezpečné cestování s dětmi je Vesta vybavena úchyty ISOFIX na zadních sedadlech. Bezpečnost je u Lady Vesta komplexní záležitostí, která zahrnuje nejen samotné prvky, ale také pevnou konstrukci karoserie s deformačními zónami, které absorbují energii nárazu a chrání tak posádku.
Cena a dostupnost
Lada Vesta se na českém trhu etablovala jako dostupný a prostorný vůz. Cena se liší v závislosti na zvolené motorizaci a výbavě. Základní model s motorem 1.6 litru a manuální převodovkou startuje na ceně okolo 300 000 Kč. Za tuto cenu dostanete automobil s decentní výbavou, která zahrnuje například klimatizaci, elektricky ovládaná přední okna a rádio. Pokud toužíte po vyšším komfortu a modernějších technologiích, můžete sáhnout po vyšších výbavových stupních, které nabízejí například parkovací senzory, multimediální systém s dotykovou obrazovkou, tempomat a další. Samozřejmostí je možnost dokoupení příplatkové výbavy dle vašich preferencí. Dostupnost vozů Lada Vesta se u jednotlivých prodejců liší, nicméně obecně platí, že dodací lhůty se pohybují v řádu několika týdnů až měsíců.
Vlastnost | Lada Vesta | Škoda Octavia |
---|---|---|
Cena (od) | 350 000 Kč | 500 000 Kč |
Objem zavazadlového prostoru | 480 l | 590 l |
Konkurence na trhu
Lada Vesta se na českém automobilovém trhu potýká s ostrou konkurencí. Mezi její hlavní soupeře patří zavedené značky jako Škoda, Hyundai, Kia a Dacia. Tyto značky nabízejí srovnatelné modely v podobné cenové relaci, avšak s často širší nabídkou motorizací a výbav. Výhodou Lady Vesta je její robustní konstrukce, spolehlivá technika a příznivá cena. Automobil oslovuje především zákazníky, kteří hledají jednoduchý a prostorný vůz s nízkými provozními náklady. I přes snahu o modernizaci a vylepšení výbavy zůstává Lada Vesta spíše okrajovou záležitostí. Důvodem je omezená dealerská síť, menší dostupnost náhradních dílů a celkově menší důvěra zákazníků v ruskou značku. Lada Vesta tak na českém trhu oslovuje spíše specifickou skupinu zákazníků, kteří upřednostňují praktičnost a cenu před moderními technologiemi a image značky.
Budoucnost Lady Vesta
Lada Vesta se stala populárním vozem na českém trhu díky svému poměru ceny a výkonu. Nabízí prostorný interiér, spolehlivou techniku a dostupný servis. Budoucnost Lady Vesta je však nejistá. Sankce uvalené na Rusko po invazi na Ukrajinu značně omezily dostupnost dílů a výrobu vozů. Ačkoliv se automobilka AvtoVAZ snaží udržet výrobu v chodu a hledá alternativní dodavatele, není jasné, zda se jí podaří překonat současné potíže. Zákazníci se tak mohou v budoucnu setkat s omezenou nabídkou modelů, delšími dodacími lhůtami a případně i s růstem cen. Zda se Lada Vesta udrží na českém trhu, ukáže až čas.
Publikováno: 18. 10. 2024
Kategorie: auta