Ferrari Testarossa: Ikona 80. let s motorem uprostřed
Ikona 80. let
Ferrari Testarossa, to je jméno, které v srdcích mnoha fanoušků sportovních vozů stále evokuje vzrušení a touhu. Tento ikonický vůz, který se poprvé objevil v roce 1984, se stal symbolem dekády extravagance a okázalého stylu – 80. let. Jeho ostré linie, široký postoj a samozřejmě charakteristické boční sání, které mu dalo jméno (Testarossa v italštině znamená „zlátná hlava“ a odkazuje na červeně lakované kryty hlavy motoru), z něj učinily okamžitou legendu. Testarossa nebyla jen krásná tvář. Pod dlouhou kapotou se ukrýval mohutný dvanáctiválcový motor o objemu 4.9 litru, který dokázal tento italský skvost katapultovat z 0 na 100 km/h za pouhých 5.8 sekund a dosáhnout maximální rychlosti přes 280 km/h. Díky těmto vlastnostem se Testarossa stala jedním z nejrychlejších sportovních automobilů své doby a snem mnoha teenagerů po celém světě.
Design od Pininfariny
Když se řekne Ferrari Testarossa, vybaví se nám nejen jeho impozantní výkon, ale také ikonický design, jehož autorství nese slavné italské studio Pininfarina. Testarossa, představená v roce 1984, se stala okamžitě senzací, a to i díky svému vzhledu, který byl stejně smělý a agresivní jako jeho výkon.
Leonardo Fioravanti, tehdejší šéfdesignér Pininfariny, se nechal inspirovat tvary závodních vozů Ferrari ze 60. let, zejména modelem 250 GTO. Výsledkem byl sportovní automobil s klínovitou siluetou, širokými bočními prahy a charakteristickými sáními vzduchu za dveřmi, které se staly jedním z nejrozpoznatelnějších designových prvků 80. let. Tato řešení nebyla pouze estetickým prvkem, ale sloužila k efektivnímu chlazení motoru a brzd.
Design od Pininfariny dodal Testarosse nejen nadčasovou eleganci, ale také aerodynamickou efektivitu. Dokonalé proporce a pečlivě tvarované linie karoserie přispěly k nízkému odporu vzduchu a vysoké stabilitě ve vysokých rychlostech. Testarossa se tak stala symbolem 80. let a i dnes, po více než 35 letech od svého debutu, zůstává jedním z nejkrásnějších a nejžádanějších sportovních vozů všech dob.
Výkonný motor V12
Srdcem Ferrari Testarossa byl bezpochyby jeho monumentální motor. Za zadní nápravou, chráněn prosklenou kapotou, se ukrýval plochý dvanáctiválec o objemu 4.9 litru. Tento skvost motorářského umění produkoval impozantních 390 koní, čímž katapultoval Testarossu na stokilometrovou rychlost za pouhých 5.4 sekund. Maximální rychlost se pak zastavila až na úctyhodných 290 km/h. Motor se vyznačoval nejen ohromující silou, ale i sametově hladkým chodem a charakteristickým zvukem, který se stal synonymem pro sportovní vozy z Maranella. Každé sešlápnutí plynového pedálu bylo doprovázeno symfonií mechanických zvuků, jež nenechaly nikoho na pochybách, že řídí výjimečný stroj. Testarossa se svým motorem V12 se stala ikonou 80. let a dodnes je považována za jeden z nejlepších sportovních vozů všech dob.
Charakteristické boční panely
Jedním z nejvýraznějších rysů Ferrari Testarossa, který mu vtiskl nezaměnitelný vzhled, jsou bezpochyby jeho boční panely. Tyto široké, horizontálně členité plochy, táhnoucí se od předních blatníků až k zadním světlům, se staly ikonickým prvkem designu 80. let a dodnes vzbuzují obdiv i kontroverze. Nejednalo se však pouze o estetický rozmar designérů. Panely plnily důležitou funkci – zakrývaly mohutné chladiče umístěné po stranách vozu, které byly nezbytné pro chlazení dvanáctiválcového motoru uloženého napříč za sedadly. Tento nekonvenční designový prvek, inspirovaný závodními vozy, se stal charakteristickým znakem Testarossy a pomohl jí dosáhnout kultovního statusu mezi sportovními vozy. Zatímco někteří obdivují jejich agresivní a svalnatý vzhled, jiní je kritizují jako příliš extravagantní a nepraktické. Ať už je váš názor jakýkoli, nelze popřít, že boční panely Testarossy z ní učinily nezapomenutelnou legendu automobilové historie.
Interiér a ergonomie
U Ferrari Testarossa je interiér stejně tak ikonický jako jeho exteriér. Po otevření charakteristických dveří s lamelami se ocitnete v kokpitu zaměřeném na řidiče. Sedadla s výrazným bočním vedením potažená jemnou kůží poskytují pohodlí i při sportovní jízdě. Přístrojová deska orientovaná na řidiče s velkým otáčkoměrem a rychoměrem uprostřed nenechává nikoho na pochybách, že se nachází ve sportovním automobilu. Volant s tenkým věncem padne skvěle do rukou a umocňuje pocit z jízdy. I přes zaměření na sportovní výkony nechybí v interiéru Testarossy komfortní prvky jako klimatizace a audiosystém. Prostor pro zavazadla je omezený, ale dostačující pro víkendový výlet ve dvou. Celkově interiér Testarossy i po letech působí nadčasově a evokuje ducha 80. let, kdy byl tento model ikonou.
Jízdní vlastnosti a ovladatelnost
Ferrari Testarossa, to jméno v sobě nese nádech nostalgie a evokuje obrazy osmdesátých let. Ale jak si tento ikonický sportovní automobil vede na silnici i dnes?
Jízdní vlastnosti Testarossy jsou ovlivněny jejím motorem uloženým uprostřed a pohonem zadních kol. Atmosférický dvanáctiválec o objemu 4.9 litru dodává vozu impozantní výkon a zvuk, který nenechá nikoho na pochybách o jeho potenciálu. Zrychlení je brutální a Testarossa se s lehkostí pohybuje i ve vysokých rychlostech. Ovladatelnost je pro Testarossu typická - vyžaduje zkušeného řidiče, který dokáže ocenit její specifické vlastnosti. Řízení je těžké a komunikativní, podvozek je naladěn spíše tvrdě. To vše přispívá k syrovému a nefiltrovanému zážitku z jízdy, který je dnes u moderních sportovních vozů vzácný.
Výroba a dostupnost
Ferrari Testarossa, synonymum pro osmdesátková sportovní auta, se pyšnilo nejen svým ikonickým designem, ale i exkluzivitou danou limitovanou výrobou. Během let 1984 až 1991 sjelo z výrobní linky v Maranellu celkem 7177 kusů, což je na poměry Ferrari poměrně vysoké číslo, ale stále dostatečně nízké na to, aby si Testarossa udržela punc vzácnosti. Dostupnost vozu byla samozřejmě omezena i jeho vysokou cenou, která z něj dělala hračku pro bohaté a slavné. Dnes je Testarossa vyhledávaným sběratelským kouskem a její cena na aukcích neustále roste. Zájem o tento model je dán nejen jeho designem a výkonem, ale i nostalgií po osmdesátých letech, kdy byl Testarossa symbolem luxusu a úspěchu.
Vlastnost | Ferrari Testarossa | Lamborghini Countach |
---|---|---|
Rok výroby | 1984–1996 | 1974–1990 |
Motor | 4.9L Flat-12 | 5.2L V12 |
Výkon (k) | 390 | 455 |
Vliv na popkulturu
Ferrari Testarossa, sportovní automobil s ikonickým designem, zanechal nesmazatelnou stopu v popkultuře. Jeho agresivní vzhled s širokými bočními otvory a nízkým profilem z něj učinil symbol 80. let a sen mnoha teenagerů. Objevil se v nespočtu filmů, seriálů a videoklipů, čímž si vysloužil status legendy.
Nejslavnější roli si Testarossa bezpochyby zahrála v kultovním seriálu Miami Vice, kde se stala nedílnou součástí image detektiva Sonnyho Crocketta. Bílá Testarossa s béžovým interiérem se stala symbolem luxusu, rychlosti a nebezpečného životního stylu. Popularita seriálu katapultovala tento model Ferrari na vrchol automobilové slávy a inspirovala vznik nespočtu replik a hraček. Dodnes je Testarossa spojována s atmosférou 80. let a dodává nostalgický nádech mnoha filmům a seriálům, které se do této dekády vracejí.
Cena a sběratelská hodnota
Ferrari Testarossa, synonymum pro osmdesátková léta a jeden z nejikoničtějších sportovních vozů všech dob, si stále drží vysokou cenu a pro sběratele představuje lákavou investici. Ceny Testarossy se v posledních letech pohybují v závislosti na stavu, historii a vzácnosti od 100 000 do 500 000 dolarů. Nejdražší kusy jsou ty v perfektním původním stavu s nízkým počtem najetých kilometrů a ověřenou servisní historií. Modely s manuální převodovkou a vzácnými specifikacemi, jako je například verze s pravostranným řízením, jsou obzvláště ceněny. Sběratelská hodnota Testarossy je dána nejen jejím kultovním statusem a designem od Pininfariny, ale také omezenou výrobou. Během deseti let produkce bylo vyrobeno necelých 10 000 kusů, což z Testarossy dělá poměrně vzácný vůz. Pro sběratele a nadšence do sportovních vozů tak Testarossa představuje nejen skvělou investici, ale také možnost vlastnit kus automobilové historie.
Publikováno: 23. 10. 2024
Kategorie: auta