Derbi Senda 50: Legenda mezi padesátkami stále žije!
Derbi Senda 50: Popis modelu
Derbi Senda padesátka, to je prostě klasika mezi motorkami ze Španělska, co si našla cestu k srdcím mladých motorkářů. Když ji vidíte, hned vás zaujme sportovním vzhledem a univerzálností - je fakt super jak do města, tak na polní cesty. Pod kapotou má bytelný dvoutaktní motor s objemem 49 kubíků, kterej má říz a přitom nežere moc benzínu. Odpružení je vyřešený parádně - vepředu kvalitní vidlice, vzadu centrální tlumič, takže si poradí i s horším terénem a drncáním. Brzdy jsou stavěný na ostřejší jízdu a zastaví vás spolehlivě, když potřebujete. Senda se dělá v různých barvách a můžete si ji vyšperkovat spoustou doplňků podle vlastního gusta. Není divu, že se z týhle motorky stala legenda mezi padesátkami a pořád se dobře prodává - prostě má něco do sebe.
Výkon a motor
Derbi Senda 50, to je prostě láska na první pohled pro každého začínajícího jezdce. Tahle mašina v sobě ukrývá jednoduchý, vzducháčem chlazený jednoválec s objemem 49 kubíků. I když to není žádný závoďák, po městě s ní prosvištíte jedna radost a na výlety do okolí je jak dělaná. Sendička si získala srdce spousty lidí hlavně tím, že je bezproblémová a servis zvládne každý šikula doma v garáži. Její tři kilowatty výkonu jsou na padesátku tak akorát. Šestistupňová převodovka je samozřejmě v základu, díky ní motor šlape jak hodinky v ideálních otáčkách. Ať už máte namířeno kamkoliv, tahle malá spolehlivá parťačka vás podrží v každé situaci.
Varadero 125 není jediná motorka pro začátečníky, fakt dobrá je i Derbi Senda 50. Je to prostě mašina jak dělaná pro ty, co chtěj zažít pořádný dobrodružství. Když jsem přemýšlel o první motorce, koukal jsem na Varadero 125, ale nakonec padla volba na Sendu. Je to prostě parádní stroj pro ty, co se nebojí trochu si zašpinit pracky a užít si pořádnou svobodu v terénu. Jasně, není to žádný varadero 125, ale pro začátek úplně super volba.
Jaroslav Dvořák
Design a ergonomie
Derbi Senda 50 na vás dýchne svým sportovním duchem hned na první pohled. Tahle motorka má dospělé proporce a není to žádný prcek - se sedlem v pohodové výšce 810 milimetrů je jako dělaná pro mladé motorkáře, co už přerostli malé kubatury. Řídítka vám padnou do ruky naprosto přirozeně a všechno máte hezky po ruce. Na pohodlném a dlouhém sedle vydržíte v pohodě i delší výlety. Mysleli tu i na spolujezdce, který ocení vlastní sedátko a praktické sklopné stupačky. Celá Senda působí bytelně a совиdně, což podtrhuje i precizní zpracování do posledního detailu.
Jízda a ovladatelnost
Derbi Senda padesátka je parádní motorka do města i na polňačky. Řídí se samo a rychle si na ni zvykne každý, kdo na ní sedne poprvé. Je šikovná a protáhne se všude, i těma nejužšíma uličkama. Na silnici je jako přibitá a drží stopu i když to pustíte naplno. Díky tomu, že je lehká a malá, je to ideální stroj do městského provozu. Zaparkujete ji všude a snadno s ní manipulujete i v těsných prostorech. Na polních cestách a v lehčím terénu se taky neztratí. Má bytelný podvozek a dobré gumy, takže zvládne i drsnější povrch.
Spolehlivost a údržba
Derbi Senda padesátka je mezi mladejma fakt oblíbená mašina, která se může pochlubit skvělou výdrží a spolehlivostí. Aby vám ale sloužila jak má, musíte se o ni pravidelně starat. Základní péče jako výměna oleje, vyčištění filtru a kontrola brzd je něco, co zvládne každý v garáži. Nesmíte zapomenout ani na řetěz - jeho kontrolu a promazání, a taky je důležitý hlídat správný tlak v gumách. K profíkovi do servisu byste měli zajet podle plánu údržby, většinou po najetí tří tisíc kilometrů. Když budete tyhle věci dodržovat, vaše Senda vám bude dělat radost dlouhý roky a vyhnete se zbytečným problémům.
Cena a dostupnost
Derbi Senda padesátka, to je prostě klasika mezi malými motorkami, co se pořád dobře prodává z druhé ruky. Ceny jsou různé, záleží na stáří, jak je udržovaná a kolik má najeto. Když si chcete pořídit starší kousek z konce devadesátek nebo začátku nultých let, připravte si aspoň dvacet tisíc. Novější verze po modernizaci z roku 2006 začínají někde kolem třiceti tisíc nahoru. Jasně, občas narazíte na super zachovalý kousek za míň, nebo naopak na vytuněnou mašinu, za kterou majitel chce pěkný balík. Naštěstí se Sendy na bazaru objevují docela často, díky tomu, jak jsou oblíbené. Inzeráty najdete prakticky všude po republice. Když si chcete nějakou pořídit, dejte si na výběr čas a pořádně to promyslete. A hlavně - než nějakou koupíte, pořádně si ji prohlédněte a určitě se na ní i projeďte.
Vlastnost | Derbi Senda 50 |
---|---|
Typ motoru | Jednoválcový, dvoutaktní |
Zdvihový objem | 49.9 cm³ |
Chlazení | Kapalinou |
Srovnání s konkurencí
Derbi Senda padesátka má na trhu pěknou konkurenci. Hlavně Aprilia RX 50 a Rieju MRT 50 jí šlapou na paty. Všechny tyhle mašiny vypadají sportovně a jsou stavěné na terénní jízdu. Aprilia se chlubí dravějším designem, Rieju zase láká dobrou cenou za to, co umí. Senda ale válí hlavně tím, jak je mrštná a jak skvěle se s ní manipuluje - proto je tak oblíbená v těžším terénu. A co teprve možnosti úprav - na Sendu seženete spoustu tuningových dílů, takže si ji každý může vyladit přesně podle svého gusta.
Derbi Senda padesátka je prostě klasika mezi malými motorkami. Když se řekne padesátka, každému naskočí tahle španělská krasavice. Není divu - vypadá jako velká motorka, motor šlape jak hodinky a cenově je dostupná i pro mladé. Pro spoustu z nás to byla první opravdová motorka, na který jsme začínali.
I když má jen padesátku pod kapotou, umí překvapit, jak živě jede a jak se s ní dá kličkovat. Je lehká jak pírko, takže se s ní krásně prosmýknete všude ve městě, a když máte trochu zkušeností, zvládnete s ní i polní cesty. Jasně, není to žádný závoďák - je to přece jenom motorka pro začátečníky a tomu odpovídá i její výkon.
Když to shrnu, Derbi Senda 50 je fakt povedená mašina, která si zaslouží všechnu tu slávu. Má parádní sportovní look, je spolehlivá jako švýcarské hodinky, jezdí se s ní jedna báseň a nestojí majlant. Není divu, že si získala tolik fanoušků a stala se legendou mezi malými motorkami.
Publikováno: 17. 02. 2025
Kategorie: motocykly