BMW Z1: Legenda s výklopnými dveřmi se vrací?
Historie modelu BMW Z1
BMW Z1, sportovní roadster s netradičními dveřmi, se poprvé představil veřejnosti na frankfurtském autosalonu v roce 1987. Jeho vývoj však začal mnohem dříve, už v roce 1985, v tajné divizi BMW Technik GmbH. Tato divize, založená za účelem vývoje inovativních technologií a designových konceptů, dostala za úkol vytvořit unikátní sportovní vůz, který by demonstroval technické schopnosti a kreativitu BMW.
Výsledkem byl koncept roadsteru s revolučními dveřmi, které se zasouvaly do prahů karoserie. Tento netradiční systém otevírání dveří, spolu s odnímatelnými panely karoserie z plastu, se stal charakteristickým znakem modelu Z1. I když se jednalo o designovou lahůdku, Z1 nebyl jen stylovkou. Pod kapotou se ukrýval řadový šestiválec o objemu 2.5 litru, který dodával vozu dynamiku a sportovní charakter. Výroba BMW Z1 byla zahájena v roce 1989 a trvala do roku 1991. Během této doby bylo vyrobeno pouze 8 000 kusů, což z něj dělá jeden z nejvzácnějších modelů BMW.
Design a karoserie
BMW Z1 je nepochybně ikonický roadster, který se do historie automobilismu zapsal nejen svou inovativní technikou, ale i nezaměnitelným designem karoserie. Ten byl dílem designérského týmu BMW pod vedením Harm Lagaaye. Cílem bylo vytvořit sportovní a zároveň elegantní vůz, který by evokoval radost z jízdy a zároveň byl praktický pro každodenní použití.
Výsledkem byl roadster s netradičními dveřmi, které se zasouvaly do prahů karoserie. Tento prvek, inspirovaný závodními vozy, se stal poznávacím znamením Z1 a zároveň demonstroval inovativní přístup BMW k designu a technice. Dveře se otevíraly elektricky a jejich zasunutí trvalo pouhých 40 sekund. Kromě dveří zaujme Z1 i nízkým profilem, dlouhou kapotou a krátkou zádí, což jsou typické rysy sportovních vozů. Karoserie byla vyrobena z plastových panelů, které se montovaly na ocelový rám. Toto řešení přispělo k nízké hmotnosti vozu a zároveň umožnilo dosáhnout vysoké pevnosti a tuhosti karoserie. BMW Z1 se stalo ikonou a jeho design dodnes inspiruje automobilové nadšence po celém světě.
Výkon a motorizace
BMW Z1 poháněl řadový šestiválec o objemu 2.5 litru s označením M20B25, který byl v té době hojně využíván v různých modelech BMW. Tento motor disponoval výkonem 125 kW (170 koní) a točivým momentem 222 Nm. Přenos síly na zadní kola zajišťovala pětistupňová manuální převodovka. Z1 zrychlovalo z 0 na 100 km/h za 7.9 sekundy a dosahovalo maximální rychlosti 225 km/h. I když se nejednalo o vyloženě sportovní výkony, pro radost z jízdy stačily. Z1 bylo koncipováno spíše jako stylový roadster pro potěšení z jízdy, než jako ryzí sportovní vůz. Jeho doménou byla především ovladatelnost, nízká hmotnost a netradiční vzhled.
BMW Z1? Skvostný stroj, který i po letech budí emoce. Jeho výklopné dveře? Geniální tah!
Zdeněk Novotný
Inovativní dveře
BMW Z1 bylo a stále je ikonickým roadsterem, který se kromě svého netradičního designu proslavil i unikátními dveřmi. Ty se totiž neotvíraly klasicky ven, ale svisle se zasouvaly do prahů karoserie. Tento systém, na svou dobu neuvěřitelně inovativní, byl technologickou lahůdkou a zároveň představoval nemalou konstrukční výzvu. Dveře musely být dostatečně lehké pro manuální ovládání a zároveň dostatečně pevné, aby splňovaly bezpečnostní standardy. BMW vyřešilo tento problém použitím kombinace lehkých materiálů, jako jsou plasty vyztužené skelnými vlákny, a hliníkových výztuh. Výsledkem byly dveře, které se staly jedním z nejvýraznějších a nejpamátnějších prvků modelu Z1. Tento inovativní systém otevírání dveří bohužel nenašel širší uplatnění v dalších modelech automobilky, a to především z důvodu vysokých výrobních nákladů. I přesto se stal trvalou součástí automobilové historie a dodnes budí zaslouženou pozornost.
Výroba a dostupnost
BMW Z1 se vyrábělo v letech 1989 až 1991 v závodě BMW v Mnichově. Výroba probíhala převážně ručně a byla zaměřena na vysokou kvalitu a preciznost. Celkem bylo vyrobeno 8 000 kusů BMW Z1, z nichž většina (6 443 kusů) byla určena pro německý trh.
Vlastnost | BMW Z1 | BMW 325i (E30) |
---|---|---|
Rok výroby | 1989-1991 | 1982-1994 |
Motor | 2.5l Řadový šestiválec | 2.5l Řadový šestiválec |
Výkon | 170 koní | 170 koní |
Převodovka | 5stupňová manuální | 5stupňová manuální / 4stupňová automatická |
Zrychlení 0-100 km/h | 7.9 sekund | 8.1 sekund |
Maximální rychlost | 225 km/h | 217 km/h |
Dveře | Výsuvné do prahů | Klasické |
Dostupnost BMW Z1 byla od začátku omezená, a to jak z důvodu vysoké ceny, tak i limitované produkce. Zájem o tento model byl ovšem obrovský a všechny vozy byly vyprodány ještě před zahájením výroby. Dnes je BMW Z1 vyhledávaným sběratelským automobilem a jeho cena na trhu s ojetými vozy neustále roste.
Najít zachovalý exemplář je proto poměrně obtížné a vyžaduje to značnou dávku trpělivosti a finančních prostředků.
Jízdní vlastnosti a ovladatelnost
BMW Z1, to je auto, které se proslavilo nejen svými výsuvnými dveřmi, ale také výbornými jízdními vlastnostmi. Díky nízké hmotnosti a skvěle vyvážené koncepci s motorem vpředu a pohonem zadních kol je Z1 radost řídit. Přesné řízení a tužší podvozek zaručují jistotu i ve vysokých rychlostech a na zakroucených silnicích. Řidič má pocit, že je s autem dokonale propojený a že mu Z1 rozumí na slovo. Samozřejmostí je sportovní charakter, který ale neubírá na komfortu při běžné jízdě. Z1 je zkrátka auto, které si užijete jak na okruhu, tak i na nedělní vyjížďce.
Odkaz a sběratelská hodnota
BMW Z1 si od svého uvedení na trh v roce 1989 vydobylo kultovní status a stalo se vyhledávaným sběratelským automobilem. Jeho nekonvenční design s výsuvnými dveřmi a odnímatelnými panely karoserie z něj učinil unikát, který i po letech poutá pozornost. Limitovaná produkce pouhých 8000 kusů zaručuje jeho vzácnost a zvyšuje jeho hodnotu na trhu s veterány. Z1 je tak nejen zajímavým investičním artiklem, ale i ikonou automobilové historie, která oslovuje sběratele a nadšence po celém světě. Jeho hodnota s časem pravděpodobně poroste, jelikož se zachovalo jen málo exemplářů v perfektním stavu. Pro sběratele je důležitá i historie daného vozu, jeho původ, počet majitelů a technický stav. Originální díly a dokumentace dále zvyšují jeho cenu. BMW Z1 je tak skvělým příkladem automobilu, který se stal legendou a jehož hodnota s časem neklesá, ale naopak roste.
Zajímavosti o BMW Z1
BMW Z1, sportovní roadster s výsuvnými dveřmi, skrývá mnoho zajímavostí. Vývoj designu vozu probíhal v tajnosti v rámci divize BMW Technik GmbH. Tým designérů dostal volnou ruku a výsledkem byl futuristický roadster s odnímatelnými panely karoserie z plastu. Dveře se zasouvaly do prahů, což umožňovalo nastupování a vystupování i v úzkých prostorech. BMW Z1 bylo vybaveno motorem o objemu 2,5 litru a výkonu 170 koní. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládlo za 7,9 sekundy a maximální rychlost činila 225 km/h. Ačkoliv se jednalo o inovativní a atraktivní vůz, výroba BMW Z1 byla ukončena v roce 1991 po pouhých 8 000 vyrobených kusech. Dnes je BMW Z1 vyhledávaným sběratelským automobilem a jeho cena neustále roste.
Publikováno: 07. 11. 2024
Kategorie: auta