BMW E38: Legenda na čtyřech kolech

Bmw E38

Historie modelu E38

BMW řady 7 generace E38, nástupce modelu E32, bylo poprvé představeno na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1994. Výroba modelu E38 probíhala v letech 1994 až 2001. Design, na kterém se podílel i Joji Nagashima, byl evolucí předchozí generace s důrazem na eleganci a aerodynamiku. E38 byla prvním vozem BMW, který nabízel satelitní navigaci, a také prvním s xenonovými světlomety. V nabídce motorizací se objevily zážehové motory V8 a V12, a také vznětové šestiválce a osmiválce. Vrcholem nabídky se stal model 750iL s motorem V12 o objemu 5,4 litru a výkonem 326 koní. E38 se stala velmi populární volbou pro ty, kteří hledali luxusní a zároveň dynamický vůz. Dodnes je E38 považována za jednu z nejkrásnějších a nejlépe jezdících generací BMW řady 7.

Design a karoserie

BMW řady 7 generace E38, vyráběné v letech 1994 až 2001, se stalo ikonou automobilového designu. Jeho nadčasový vzhled, navržený Joji Nagashimou, je dodnes obdivován pro své elegantní linie a sportovní proporce. E38 se vyznačuje nízkou kapotou, krátkými převisy a dlouhým rozvorem, což mu dodává dynamický a zároveň impozantní vzhled. Charakteristickým prvkem je dvojitá maska chladiče, která se stala symbolem značky BMW. Přední světlomety, rozdělené do dvou samostatných jednotek, dodávají vozu agresivní výraz. Zadní část vozu je charakteristická vysokým víkem zavazadlového prostoru a úzkými koncovými světly. Celkově působí design karoserie BMW E38 harmonicky a vyváženě, a to i přes své rozměry. Dokonale snoubí eleganci s dynamikou a dodnes vzbuzuje emoce u automobilových nadšenců.

BMW E38. Pro mnohé vrchol designu, pro jiné vrchol komfortu, pro všechny legenda.

Norbert Novotný

Motory a převodovky

BMW E38, to je legenda sama o sobě. Ale co se skrývá pod kapotou této krásky? Pojďme se podívat na motory a převodovky, které poháněly tento ikonický vůz.

Porovnání BMW E38 s BMW E39
Vlastnost BMW E38 BMW E39
Výroba 1994–2001 1995–2003
Karoserie Sedan Sedan, Touring
Motorizace Benzín, Diesel Benzín, Diesel

Nabídka motorizací pro E38 byla vskutku široká. Pro benzínové nadšence tu byly řadové šestiválce M52 o objemu 2.8 a 3.5 litru, které nabízely solidní výkon a spolehlivost. Pro náročnější tu pak byly vidlicové osmiválce M60 a M62 o objemech od 3.0 do 4.4 litru. Ty dodávaly vozu impozantní dynamiku a nezaměnitelný zvukový projev. Vrcholem benzínové nabídky byl pak model 750i s mohutným dvanáctiválcem M73 o objemu 5.4 litru, který z E38 dělal opravdovou raketu na kolech.

Pro příznivce nafty tu byly k dispozici vznětové šestiválce M51 a M57 o objemech 2.5 a 3.0 litru. Ty sice nenabízely takovou dynamiku jako benzínové motory, ale dokázaly zaujmout nízkou spotřebou a solidní spolehlivostí.

Jízdní vlastnosti a ovladatelnost

BMW E38, zejména ve spojení s řadovým šestiválcem, je proslulé svou vyvážeností a ovladatelností. Precizní řízení s ideálním poměrem posilovače poskytuje řidiči dostatek zpětné vazby od kol a umožňuje přesné vedení vozu i ve vysokých rychlostech. Podvozek, ačkoliv naladěný spíše komfortně, si i po letech zachovává svou tuhost a odolává náklonům karoserie v zatáčkách. Díky tomu působí E38 i při svižnější jízdě jistě a stabilně. Samozřejmostí u vrcholných modelů, jako je například 750i, je sofistikovaný systém kontroly trakce a stability, který pomáhá udržet vůz pod kontrolou i v náročných podmínkách. Je však třeba mít na paměti, že E38 je především luxusní limuzína, a sportovní ambice nepatří mezi její hlavní priority.

Interiér a výbava

BMW E38, to je synonymum pro luxusní sedan 90. let. Uvnitř modelu 740i, o kterém je dnes řeč, se snoubí elegance s komfortem a nejmodernější technologií své doby. Prostorná kabina hýčká posádku prvotřídními materiály. Měkká kůže pokrývá sedadla s bohatým elektrickým nastavením včetně paměti. Dřevěné obložení palubní desky a výplní dveří dodává interiéru na útulnosti a exkluzivitě. Ergonomie je příkladná, všechny ovladače jsou intuitivně rozmístěny a na dosah řidiče. Výbava zahrnuje vše, co byste od vozu této třídy očekávali a ještě mnohem více. Automatická klimatizace, tempomat, navigační systém s barevnou obrazovkou, špičkový audiosystém - to je jen malý výčet prvků, které zpříjemňovaly cestování vlajkové lodi BMW. E38 zkrátka nastavila laťku v oblasti komfortu a výbavy velmi vysoko.

Bezpečnostní prvky

BMW řady 7 E38, vyráběné v letech 1994 až 2001, patřilo ve své době k průkopníkům v oblasti bezpečnostních prvků. Kromě standardních prvků jako ABS a airbagy pro řidiče a spolujezdce, nabízelo E38 volitelně i boční airbagy a kontrolu trakce. Od roku 1998 se pak staly standardem i hlavové airbagy, které chránily cestující na předních i zadních sedadlech. E38 bylo vybaveno také pokročilým systémem rozvodu brzdných sil (EBD) a brzdovým asistentem (BAS), které pomáhaly zkrátit brzdnou dráhu v krizových situacích. Karoserie vozu byla navržena s důrazem na absorpci energie při nárazu a ochranu cestujících v deformačních zónách. I přes pokročilost na svou dobu je nutné si uvědomit, že bezpečnostní standardy se od té doby posunuly a E38 by dnes v nárazových testech nedosahovalo tak dobrých výsledků jako moderní vozy.

Speciální edice a verze

BMW E38, to je legenda sama o sobě. Ale i v rámci legend existují výjimečné kusy. Řeč je o speciálních edicích a verzích, které posouvaly hranice luxusu, výkonu nebo obojího.

750iL Highline - tahle kráska se pyšnila ještě luxusnějším interiérem s dvoubarevným koženým čalouněním a spoustou dřevěných doplňků. Prostě vrchol komfortu 90. let.

A co takhle sportovní verze od BMW Motorsport GmbH? Modely jako E38 M5 s motorem V8 o výkonu 400 koní dodnes budí respekt a touhu po adrenalinové jízdě.

Cena a dostupnost na trhu

BMW E38, zejména v provedení 750i, se stalo ikonickým vozem s nadčasovým designem a působivým výkonem. Dostupnost těchto vozů na trhu ojetin je poměrně široká, nicméně je důležité brát v potaz jejich stáří a najeté kilometry. Ceny se liší v závislosti na technickém stavu, výbavě a historii vozu.

Obecně lze říci, že zachovalé kusy s jasnou historií a nižším počtem najetých kilometrů se pohybují v cenových relacích od 200 000 Kč výše. Naopak vozy s nejasnou minulostí, zanedbanou údržbou nebo po vážnější nehodě, se dají pořídit i za zlomek této ceny. Nicméně u takových vozů je potřeba počítat s nutností investic do oprav a údržby, které mohou dosahovat značných částek.

Při koupi BMW E38 je proto důležité nepodcenit důkladnou kontrolu technického stavu vozu. Doporučuje se využít služeb nezávislého odborníka, který dokáže odhalit případné skryté vady a poskytnout vám objektivní názor na stav vozu.

Sběratelský potenciál

BMW řady 7 generace E38, vyráběné v letech 1994 až 2001, si postupně buduje pověst sběratelsky atraktivního vozu. Zejména o vrcholné motorizace V8 a V12 s označením 740i, 750i a vzácný 750iL je mezi sběrateli čím dál větší zájem. Tyto modely, vybavené luxusními prvky své doby, jako je satelitní navigace, televizor nebo telefon, dnes evokují nostalgii po konci minulého století. Limitované edice, například 750iL Individual, vyrobená k 50. výročí BMW, nebo sportovně laděný model 740i Sport Edition, jsou mezi sběrateli obzvláště ceněné. Důležitým faktorem pro sběratelskou hodnotu je stav vozu. Zachovalé exempláře s nízkým počtem najetých kilometrů a doloženou servisní historií se prodávají za stále vyšší ceny. Naopak vozy s korozí, po neodborných opravách nebo s vysokým počtem najetých kilometrů ztrácejí na hodnotě. Investice do BMW E38 tak může být zajímavou volbou pro automobilové nadšence, kteří hledají kombinaci luxusu, jízdních vlastností a potenciálu zhodnocení investice.

0 Časté závady a opravy

Majitelé vozů BMW E38, ať už se jedná o luxusní limuzínu 740i nebo sportovně laděný model 750iL, se mohou setkat s některými typickými závadami. Vzhledem k pokročilému věku těchto vozů se často objevují problémy s podvozkem. Opotřebované silentbloky ramen, kulové čepy a stabilizátory se projevují klepáním a vrzáním, zejména na nerovném povrchu. Řešením je výměna opotřebovaných dílů, přičemž je vhodné zvolit kvalitní náhrady.

Další oblastí, která vyžaduje pozornost, je elektronika. Starší elektronické systémy, jako je například systém kontroly trakce (ASC) nebo elektronicky řízená klapka sání, mohou vykazovat poruchy. Diagnostika a oprava těchto závad vyžaduje specializované znalosti a vybavení.

Motory V8 a V12, které pohánějí vozy BMW E38, jsou obecně považovány za spolehlivé. Pravidelná údržba, včetně výměny oleje, filtrů a zapalovacích svíček, je však nezbytná pro jejich dlouhou životnost. Zanedbaná údržba může vést k vážnějším problémům, jako je například poškození vanos systému variabilního časování ventilů.

1 Tuning a úpravy

BMW řady 7 E38, vlajková loď své doby, stále přitahuje nadšence a sběratele. Mnoho majitelů se pouští do tuningu a úprav, aby si svůj vůz ještě více přizpůsobili a zdůraznili jeho nadčasový design. Mezi oblíbené úpravy patří výměna kol za větší a modernější designy, často v kombinaci se snížením podvozku pro sportovnější vzhled a lepší jízdní vlastnosti. Výměna výfukového systému za sportovní variantu zase dodá vozu agresivnější zvuk a může mírně zvýšit výkon motoru. Uvnitř vozu se majitelé často zaměřují na modernizaci audiovizuálního systému, instalaci navigace s dotykovou obrazovkou, parkovacích kamer a dalších moderních technologií. Někteří nadšenci jdou ještě dále a pouští se do rozsáhlých projektů, jako je výměna motoru za výkonnější variantu, instalace vzduchového podvozku nebo kompletní renovace interiéru s použitím luxusních materiálů. Důležité je však pamatovat na to, že úpravy by měly být provedeny s citem a respektem k původnímu charakteru vozu.

2 Zajímavosti a fakta

BMW E38, třetí generace luxusní řady 7, skrývá mnohá tajemství a zajímavosti. Věděli jste například, že model 750i byl prvním německým vozem po druhé světové válce, který byl vybaven motorem V12? Tento impozantní agregát o objemu 5,4 litru dodával vozu sílu 326 koní a dokázal ho katapultovat z 0 na 100 km/h za pouhých 6,6 sekundy.

E38 se také stala filmovou hvězdou. Objevila se v akčním thrilleru Ronin z roku 1998, kde si zahrála po boku Roberta De Nira a Jeana Reno. Ve filmu se předvedla v adrenalinové honičce ulicemi Paříže a dokázala, že i luxusní limuzína může být pořádně rychlá a obratná. Zajímavostí je, že pro natáčení scény s převrácením vozu museli filmaři použít upravený model s motorem umístěným vzadu, jelikož standardní E38 se kvůli nízkému těžišti převrátit nedokázala.

Publikováno: 21. 11. 2024

Kategorie: auta